Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

S nechtěným únikem moči se někdy v životě setká až polovina žen. Skrývaný problém přitom dokáže pořádně otrávit život. Dobrou zprávou je, že se často dá vyléčit nebo aspoň zmírnit cvičením pánevního dna.

Inkontinence trápí těhotné, maminky i seniorky! Zbavte se jí cvičením

Intimní partie
zdroj: Profimedia Intimní partie
aktualizováno 09.09.2019, 00:00 | 09.09.2019, 00:00 | doma.cz

S nechtěným únikem moči se někdy v životě setká až polovina žen. Skrývaný problém přitom dokáže pořádně otrávit život. Dobrou zprávou je, že se často dá vyléčit nebo aspoň zmírnit cvičením pánevního dna.

Zatímco s bolestí zad se s klidem svěříme kamarádce i lékaři, o úniku moči většina postižených bohužel mlčí. Ano, pokud se vám občas stane nehoda, asi se tím nechcete chlubit. Trápí až 60 % těhotných, často postihuje ženy po porodu, po gynekologických operacích, v menopauze. Inkontinence postihuje ovšem i muže a děti. K lékaři se s problémem vydá jen kolem 10 % nemocných. Skvělé ale je, že když překonáte stud, můžete si pomoci. Za tu trochu námahy to jistě stojí.

 

“Inkontinence je nechtěný únik moči, který nelze ovlivnit vůlí,“ vysvětluje MUDr. Irena Sobotková, praktická lékařka z Lékařského domu Praha 7. „Nejrozšířenější je tzv. stresová inkontinence, kdy moč uniká při náhlém zvýšení nitrobřišního tlaku, např. kýchnutím, zakašláním, ale i smíchem, poskočením nebo zvednutím břemene. Její příčinou bývá oslabené svalstvo močového měchýře a jeho svěrače, nebo pánevního dna,” dodává. Kolem 45 let věku trpí stresovou inkontinencí až 20 % žen.

 

Začněte u dna

 

První nabídnutou terapií bývá obvykle cvičení. A zde může přijít ke slovu třeba jóga. “Jóga má mnoho podob a účinků, takže dokáže pomoci i na nefunkční pánevní dno. Jen je třeba najít takového cvičitele, který ví, co dělá, cvičit pravidelně a přesně,” potvrzuje Věra Vojtěchová, lektorka center jógy a zdravého životního stylu Dům jógy.

 

Pánevní dno si můžete představit jako svalovou misku, která zespodu uzavírá trup a podpírá pánevní orgány. Má několik vrstev svalů a vazů, které musí být v optimálním napětí a souladu. “Slabé pánevní dno má na svědomí mimo jiné právě úniky moči, pokles dělohy, ale třeba také malý sexuální prožitek. Naopak přílišné napětí může způsobovat neplodnost nebo bolesti v zádech,” objasňuje Věra Vojtěchová.

 

Těhotenství - 2
(Foto: Getty Images)

 

Pánevní dno je spolu s bránicí, hlubokými břišními svaly a svaly podél páteře součástí tzv. core, jádra našeho těla. To má mj. vliv na postavení těla, pomáhá např. udržet balanc i správné držení těla, roto je důležité mít ho dostatečně posílené. Z jiného pohledu je také centrem vitality, ženskosti a odrážejí se v něm emoce. „Podle jogínského učení zde sídlí životní síla. Možná jste slyšeli pojem tělesné zámky, neboli bandhy, které ovlivňují proudění energie v těle. Jeden z nich sídlí právě v oblasti pánevního dna,” doplňuje.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Šest největších mýtů o inkontinenci
Zacvičte s menopauzou: Cviky, které zatočí s návaly, smutkem i inkontinencí
Zase nastydlý močák? 5 věcí, které musíte změnit

 

Cvičení není mučení

 

Při posilování pánevního dna pracují hlavně hluboko uložené vrstvy svalů. Postupuje se pomalu a soustředěně, takže se vám může zpočátku zdát, že vlastně ani necvičíte.


Známé jsou Kegelovy cviky, které spočívají ve vědomém a izolovaném stahování a uvolňování svěračů v oblasti pánevního dna. Významnou roli hraje i dýchání.

 

“Není výjimkou, že zpočátku ženy své pánevní dno vůbec nevnímají, mají pocit, že jen leží. Někomu může trvat i řadu měsíců, než se chytí,” upozorňuje lektorka. Kromě cvičení můžete aktivovat pánevní dno třeba balancováním na jedné noze nebo chůzí v nerovném terénu.

 

Jóga
(Foto: Getty Images)

 

Pokud chcete cvičením porazit inkontinenci, raději se poraďte s lékařem. Ten diagnostikuje formu poruchy a potvrdí vám, jestli zrovna u vás bude cvičení vhodné. Podle vašeho stavu vám může napsat i vhodné rehabilitace. “Fyzioterapeut vás naučí speciální cviky a dohlédne na jejich provádění. Po ukončení rehabilitací doporučuji kondici udržovat dalším cvičením. Volte takové, které pracuje se zapojeným jádrem a hlídá správné provedení cviků, jako je pilates nebo jóga,” radí Věra Vojtěchová. Na pánevní dno se zaměřuje jóga pro ženy, terapeutická jóga, core jóga apod.


Vezměte to komplexně

 

Stejně důležité jako posilování, je ale i cílené uvolňování pánevního dna. Ideální proto je, když si vyberete cvičení s celostním přístupem. “Pánevní dno je specifická oblast těla, propojená i s dalšími oblastmi. Velmi úzce souvisí s našimi chodidly i celkovým postavením pánve. Pokud máte ploché nohy nebo haluxy, je téměř jisté, že budete mít problémy i s pánevním dnem,“ vysvětluje odbornice. Někdo třeba začíná cvičit kvůli inkontinenci, a přitom mu přestanou také bolesti zad nebo kyčlí, zmizí křeče při menstruaci, nebo začne naopak trénovat chodidla kvůli bolesti v nohách a po čase s překvapením zjistí, že se vylepšil i problém s únikem moči.

 

“Oživení pánevního dna kombinuje fyzické cvičení i nastavení mysli - mnohdy totiž vyžaduje opustit různé mentální bloky. Jóga je v tomto skvělá, protože bere v úvahu právě i nehmotnou stránku věcí,” dodává Věra Vojtěchová.

 
1 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře