Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Má mnoho jmen. Proteinová, cyklická ketogenní, Atkinsonova dieta nebo pouze ketodieta. Velký trend, který už nějaký ten pátek obíhá kolem světa, a na který nedá dopustit mnoho hollywoodských hvězd.

KETODIETA: Co vědět, než s ní začnete?

Chřest
zdroj: Thinkstockphotos Chřest
aktualizováno 11.04.2019, 00:00 | 11.04.2019, 00:00 | Karolína Šimečková

Má mnoho jmen. Proteinová, cyklická ketogenní, Atkinsonova dieta nebo pouze ketodieta. Velký trend, který už nějaký ten pátek obíhá kolem světa, a na který nedá dopustit mnoho hollywoodských hvězd.

Mezi tyto stars patří například Catherine Zeta-Jones, Jennifer Aniston nebo Renée Zellweger. Dodržuje ji i mnoho známých sportovců a určitě jste o ní slyšela alespoň od jedné své kamarádky.  Rychle shozená kila, lékaři ověřená a nehladoví se u ní... to opravdu zní, jako zázrak. Co je ale dobré vědět, než se do této nízkosacharidové diety pustíte? Odpovědi naleznete v prvním článku tohoto seriálu.


Ketodieta není pro každého


Ačkoli se může zdát, že větší omezení sacharidů není pro nikoho zas takový problém, opak je pravdou. Tím, že snížíte příjem sacharidů na 20 – 50 g denně dostanete tělo do stavu nouze, který se nazývá ketóza. Ta zaručuje, že primárním zdrojem energie se místo cukrů stávají tuky, proto také tak rychle hubnete.


O této dietě by ale rozhodně neměli uvažovat osoby mladší 18 let, především z důvodu nedostatečně vyvážené stravy potřebné během vývoje. Dále těhotné a kojící ženy, diabetici, lidé nemocní s ledvinami (ty jsou nejdůležitější pro správné spalování tuků během této diety) nebo lidé s kardiovaskulárními onemocněními.

 


Bez hladovky unavení?


Přes 25 % lidí, kteří začali s ketodietou, uvádí zkušenost s tzv. keto-chřipkou. Do tohoto stavu se dostáváte ve chvíli, kdy vaše tělo začíná tvořit keto látky a programuje tělo na ketózu. Při této fázi, která trvá přibližně 3 dny, se můžou dostavit symptomy této keto-chřipky. Mezi ně patří silná únava, bolesti hlavy, gastrointestinální potíže, možné je i zvracení a zhoršení paměti.


Navzdory tomu, že to zní děsivě, jde pouze o obranný mechanismus vašeho těla. Představte si, že celý váš život mělo dostatek (občas i přebytek) sacharidů a rafinovaného cukru. Jeden den se ale rozhodnete, že to končí a váš mozek, pro který je cukr nezbytný, neví, co se děje. Předtím, než najede na nezvyklý způsob spalování energie (tuky) se vás snaží trochu potrápit a zajistit, že se vše vrátí do normálu. Teprve po 48 hodinách to „vzdá“ a přepne vaše tělo do stavu ketózy.

 

Únava
(Foto: Getty Images)

 

Alkohol je tabu


Alkohol se vynechává při většině diet a ketodieta není výjimkou. Při tomto způsobu hubnutí by vám totiž narušil ketózu stejně rychle jako například sladkosti nebo bílé pečivo. Opět by nastala "keto-chřipka" a kila by šla nahoru enormní rychlostí. Proto si radši večer místo sklenky vína dopřejte vodu nebo čaj.
 


Naplánujte si jídelníček


Předtím, než s touto dietou začnete, je rozhodně dobré připravit si předem, jak by měl vypadat váš jídelníček. Tím se vyhnete nepříjemného hladovění a pokušení, že to vzdáte a dáte si něco z mekáče naproti. Sestavte si ho dopředu na celý týden, nakpte vše potřebné, ujistěte se, že máte doma praktické krabičky i čas, si jídlo předem chystat.

 

ČTĚTE TAKÉ:
Přidejte do jídelníčku bílkoviny: Zaženou hlad, únavu i nemoci srdce
7 nejzáludnějších jídel, po kterých vzniká celulitida
Proteinový chléb: Další nesmyslný dietní trend nebo zdravá alternativa ke klasickému pečivu?

 

Co tedy jíst?

 

Hlavní příjem energie, až přes 70 %, by měly tvořit tuky. Překvapivé? To rozhodně ano. Vždyť chcete přeci tuky hubnout a ne si jich dávat ještě víc. Tato logika ovšem u ketodiety neplatí. Vaše tělo potřebuje tuk a potřebuje ho rozhodně víc, než obvykle. Stal se z něj totiž primární zdroj energie, a pokud si nebudete denně dopřávat alespoň 60 g, bude keto-chřipka přetrvávat a únava nepřestane.


Dalším bodem jsou samozřejmě bílkoviny. Ty by měly tvořit kolem 25 % vašeho denního příjmu. Rozhodně se tedy nemusíte omezovat v mase, obzvláště hovězím a vepřovém. Tabu nejsou ani vajíčka, ryby a mléčné výrobky (sýry, tvaroh, zakysaná smetana, ne samotné mléko!).


Zbylých 5 % procent se skrývá v sacharidech. Denně můžete přijmout maximálně 50 g sacharidů, a z čeho si je brát? Majoritně rozhodně ze zelené zeleniny (špenát, avokádo, rukola…), kousek sacharidů je i v mase a mléčných výrobcích.

 

TIP: Ukázkový jídelníček ketodiety nebo třeba tipy na nízkosacharidové snacky si ukážeme v dalších článcích tohoto seriálu.

 

Ženy s masem
(Foto: Getty Images)


Honí vás mlsná


Mezi další velice časté doprovodné faktory, které během začátku ketodiety člověk prožívá, je chuť na sladké. I přesto, že jste se do ketózy dostali, se tu a tam může objevit nezvladatelná touha dát si čokoládu nebo třeba bílé pečivo. To bychom ale rozhodně nedoporučovali. Hrozí tím nejenom to, že porušíte ketózu a budete se muset probojovat další keto-chřipkou, zároveň tím vyšlete do mozku signál, že se vše vrací do starých kolejí. Než se nadějete, budete mít v sobě celou Nutellu. Vaše tělo si totiž bude chtít nastřádat zásobu, kdyby ty „hrozné časy“ přišly znovu. Přiberete neuvěřitelnou rychlostí a vše může začít nanovo.


Nemusíte ale zoufat. V případě, že vás honí chuť na sladké, máme recept, který tu hroznou chvilku zažehná:

Nejprve vypijte alespoň ½ l čisté vody, pitný režim je při ketodietě velmi důležitý.

Pokud se nebudete cítit plní, dopřejte si 30 g neloupaných mandlí.

Neholdujete-li zrovna mandlím, skvělou alternativou jsou i para nebo makadamové ořechy. Nepřehánějte to s lískovými oříšky (maximálně hrstka) a už vůbec ne s arašídy, pistáciemi nebo kešu.

 

Mlsání
(Foto: Getty Images)

 

Ketodieta není na dlouho


Tato nízkosacharidová dieta rozhodně není dlouhodobá a nedoporučuje se ji držet déle než 5 měsíců. Důvodem je ohromné přetěžování ledvin, které musí denně strávit daleko větší množství tuků, než normálně. Tím, že byste ketodietu drželi déle, byste si mohli permanentně poškodit funkce ledvin.


Dalším důvodem je jeden z nejdůležitějších orgánů v našem těle, mozek. Jak jsme již zmínili, mozek žije právě ze sacharidů a jejich dlouhodobý nedostatek může způsobit, že vám začnou odumírat mozkové buňky, a to ve velkém. Tato situace by nastala, pokud byste nízkosacharidouvou dietu drželi déle než půl roku. Zhorší se vám paměť, jak krátkodobá tak dlouhodobá, budete častěji unavení, může nastat i zpomalení reflexů.

 

Doktor nad zlato


Než nad ketodietou vůbec začnete uvažovat, doporučujeme tuto možnost probrat s vaším lékařem nebo nutričním poradcem. Jak jste již zmiňovali, ketodieta není pro každého a i když si můžete myslet, že je to pro vás pravé, nemusí to být tak úplně pravda. Zdraví je na prvním místě a radši, než abyste se nevědomky ohrožovali, je lepší zaplatit jednu či dvě konzultace u profesionála.


Máte zkušenosti s ketodietou? Podělte se o ně v komentářích.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře