Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Ketodieta patří mezi nejpopulárnější způsoby, jak rychle a účinně shodit kila před blížícím se létem. Rozhodla jste se jí také vyzkoušet, ale trápí vás vysoké riziko jojo-efektu? S našimi tipy budete mít o tohoto strašáka postaráno raz dva.

KETODIETA: Jak při nízkosacharidkové dietě předejít jojo-efektu?

Sladkost
zdroj: Thinkstockphotos Sladkost
aktualizováno 09.05.2019, 00:00 | 09.05.2019, 00:00 | Karolína Šimečková

Ketodieta patří mezi nejpopulárnější způsoby, jak rychle a účinně shodit kila před blížícím se létem. Rozhodla jste se jí také vyzkoušet, ale trápí vás vysoké riziko jojo-efektu? S našimi tipy budete mít o tohoto strašáka postaráno raz dva.

Stav ketózy je pro naše tělo velice omezující a my jedeme tzv. "na záložní plyn", tedy na tuky. Právě díky silnému omezení sacharidů je ketodieta tak účinná v tak krátkém časovém úseku - hlavním zdrojem energie se pro nás stávají uložené tukové zásoby.

 

PSALI JSME:
KETODIETA: Co vědět, než s ní začnete?
KETODIETA: S jakými vedlejšími účinky diety se musíte popasovat?!
KETODIETA: Výčet povolených i zakázaných potravin


Jak jsme ale psali v jednom z našich minulých článků, ketodieta by se neměla správně držet déle, než 5 měsíců. Důvodem je ohromné přetěžování ledvin, ale hlavně mozku, ve kterém při dlouhodobém nedostatku sacharidů začnou odumírat mozkové buňky. To by mohlo vést ke zhoršení paměti, či zpomalení reflexů!


Co tedy dělat ve chvíli, kdy jste se svojí váhou spokojeni a přáli byste si přejít na normální stravu?


Běh na dlouhou trať


Jako první si musíte uvědomit, že shodit všechna kila možná bylo rychlé a snadné, naše tělo ovšem nelze jen tak "oblbnout". Pokud byste hned po konci diety začali opět jíst sacharidy v množství, ve kterém jste je jedli předtím, nastal by téměř okamžitý jojo-efekt a přibrali byste možná dokonce 2x tolik, než kolik jste shodili.


Přechod na obyčejnou stravu může být po ketodietě delší, než dieta sama. Tato cesta stojí mnoho odříkání a někteří jí dokonce shledávají těžší, než dietu samotnou. Výsledek ovšem stojí za to. Nikomu přeci nejde pouze o letní dokonalou postavu, ale o udržení této figury po celý rok.

 

 
Přidávejte postupně


To je asi nejdůležitější pravidlo, které musíte během návratu na normální stravu dodržovat. Vašemu tělu teď chybělo velké množství sacharidů a dát si hned po dokončení diety čokoládu by byl šok, ze kterého byste se probírali ještě další den.


Každý týden si tedy přidávejte po menších dávkách určité skupiny potravin. Nejprve konzumujte zeleninu s vyšším obsahem sacharidů. Následně mléčné výrobky s vyšším obsahem sacharidů, pak ovoce, obiloviny...


To, jak si tyto týdny rozvrhnete je na vás. Každé tělo je individuální a to vaše může na ovoce reagovat hůře, než tělo vaší sousedky. Zkoumejte tedy, jaké potraviny vám dělají dobře a které si naopak necháte až nakonec trati (popřípadě které vynecháte úplně).

 


Ubírejte tuky


Jednou z nejčastějších chyb, které se při návratu k normální stravě lidi dopouští je, že sice zvyšují procento sacharidů, zapomínají ovšem ubírat tuky! Těch můžou lidé na ketodietě o dost víc, než normálně (konkrétně by měly tvořit kolem 70 % jídelníčku), jakmile ale začnete navyšovat ve vašem jídelníčku sacharidy, s tuky rychle pryč! Mohly by nadělat pěknou paseku.

 

ČTĚTE TAKÉ:
Pozor! Zdravé tuky nejsou nepřítel
Ryby v jídelníčku: Proč jsou tak zdravé a které si dopřát nejčastěji?
Julie (36) cvičí doma: Sexy křivky za 15 minut!


Tím nechceme říct, že byste měli omezit tuky úplně. Ty zdravé (např. v rybách, olivový olej, oříšky) si můžete dopřávat normálně, omezit byste měli spíše ty nezdravější (např. máslo, sádlo, uzeniny). Pak se jojo-efektu nemusíte obávat.

 

Hubnutí
(Foto: Getty Images)


Zapisujte si


Všechno se totiž hlídá lépe, když je to na papíře (v tomto případě spíš v telefonu). Pravidlo o hlídání denního příjmu sacharidů se přenáší i do této etapy diety. To, že si přidáte do svého jídelníčku mrkev totiž neznamená, že jí můžete sníst na posezení 200 g. Vaše tělo by nemělo látky, které by cukr dokázaly v takovém množství zpracovat a skončili byste stejně, jako v příkladu s čokoládou. Bolesti břicha, hlavy, zvracení, ale především nárůst tělesné hmotnosti.


Zapisujte si tedy denně kolik čeho sníte a postupně zvyšujte počet sacharidů na den. Stačí o pár gramů, čím méně, tím jistější bude, že nepřiberete.

 


Cvičením nic nezkazíte


Pokud dodržujete všechny předchozí body, ale stále se bojíte, přidejte sport. Nemusíte nutně cvičit každý den, stačí vystoupit o dvě zastávky dřív a do výsledné destinace dojít pěšky. Zajezdit si s dětmi na kole, skočit si zaplavat... Dokonce i řádný úklid domácnosti se dá považovat za efektivní druh cvičení, počítá se opravdu všechno.


Přemýšlíte, že si před létem vyzkoušíte ketodietu? Podělte se v komentářích!

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře