Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Proteinová, nízkosacharidová dieta zaměřená na rychlé a účinné spalování tuků. To je ketodieta. Nedají na ní dopustit hollywoodské hvězdy, slavní sportovci ani modelky.

KETODIETA: S jakými vedlejšími účinky diety se musíte popasovat?!

Žena vaří
zdroj: Getty Images Žena vaří
aktualizováno 18.04.2019, 00:00 | 18.04.2019, 00:00 | Karolína Šimečková

Proteinová, nízkosacharidová dieta zaměřená na rychlé a účinné spalování tuků. To je ketodieta. Nedají na ní dopustit hollywoodské hvězdy, slavní sportovci ani modelky.

Ketodieta samotná je v podstatě jednoduchý druh diety s jasnými a vymezenými pravidly. Lidské tělo každého z nás je oproti tomu silný oříšek, který objevujeme celý život a ani to občas nestačí. Druhý díl tohoto seriálu jsme proto zaměřili na tipy a rady, které se můžou hodit jak na začátku, tak při finální části této populární diety, která ovládá nejenom svět slavných.

 

MINULÝ DÍL: KETODIETA: Co vědět, než s ní začnete?


Pitný režim je základ


Říká se, že člověk by měl v průběhu dne vypít přibližně 1,5 – 2 l vody denně. Tím, že to někteří z nás občas poruší, se nestane nic strašného. Maximálně nás začne trochu bolet hlava a rychle to doženeme. Při ketodietě je ale opravdu důležité pít celý den a celkově do sebe dostat alespoň 2 l vody, eventuálně neslazeného čaje.


Pokud nejste zvyklí tolik pít, mohl by to pro vás být problém a to hlavně během prvních pár týdnů této diety. Veškerá voda se totiž v důsledku ketózy stahují do ledvin, a to i včetně té z mozku. V případě, že nebudete dostatečně pít, si můžete přivodit stav, který nastává při kocovině. Zvětší se vám mozek a začne tlačit na vnitřní stranu lebky..

 

Pitný režim
(Foto: Getty Images)


Začněte tedy s pitným režimem hned ráno potom, co vstanete. Tělo bývá z noci dehydrované, postavte si tedy hned vedle postele sklenici s vodou a tu vypijte předtím, než se dostanete do ranního presu. Předejdete tím únavě a rychleji se nastartujete do nového dne. Jestli vám dělá problém naopak pití během dne, dopřejte si velkou sklenici vody před každým jídlem. Lehce tím naplníte svůj denní pitný režim a budete se cítit plnější.


Acetonový zápach


Jedna z keto látek, která se produkuje během ketózy je i aceton, který je následně cítit z vašeho dechu. Tento příznak je úplně normální, naopak tím vidíte, že spalování tuků funguje tak, jak má. Přesto to může být pro mnohé z nás velice nepříjemné. Nejúčinnější způsob, jak tomu zamezit je požvýkat pár lístků máty nebo petržele. Eventuálně postačí jedna lžička olivového oleje.

 


Zácpa


Zácpa bývá jedním z nejčastějších doprovodných faktorů ketodiety. Jestli se i vy potýkáte s podobným problémem, máme pro vás několik řešení, které zaručeně pomůžou.


První je pít víc vody. Opět jsme u pitného režimu. Jak jsme již psali, ten je pro tuto dietu klíčový a musí se poctivě dodržovat. Nedostatečný přísun tekutin může totiž, mimo jiné, způsobovat i zácpu.


Pokud dostatečný pitný režim nezabere, na řadu přichází vláknina. Při ketodietě není povoleno mnoho druhů zeleniny, na ovesné vločky rovnou zapomeňte. Skvělou alternativou pro tento problém je Jitrocel indický, neboli Psyllium. Tuto vlákninu seženete v téměř v každé lékárně nebo obchodě se zdravou výživou, patří totiž mezi nejúčinnější. Pro ketodietu je navíc ideální, obsahuje pouze 0,4 g sacharidů na doporučenou denní dávku 5 g Psyllia. Jedna lžička této vlákniny zamíchaná do vody (250 ml) každé ráno vám zaručí pravidelnou a bezproblémovou stolici. Opět zde ale zmiňujeme pitní režim. Psyllium by se mělo krom již zmíněných 250 ml zapít minimálně ještě jednou sklenicí vody, jinak hrozí naopak zácpa až zneprůchodnění trávicího traktu.

 


Jakmile ani Psyllium nepomůže, přichází na řadu klasická projímadla (např. Gutalax) nebo glycerinové čípky. Tato cesta ale není pro tělo ani trochu přirozená, pokud by tedy zažívací potíže pokračovaly více, než dva týdny, je potřeba vyhledat lékaře.

 

Únava, slabost, malátnost


Tyto příznaky patří k tzv. „keto-chřipce“, kterou prožívá každý během procesu, kdy se tělo dostává do ketózy. Několikrát se během těchto dnů vyskytne hypoglykemie (motání hlavy, slabost…). V tu chvíli ukončete jakoukoli fyzickou aktivitu, kterou děláte, sedněte si a zhluboka dýchejte. Nemusíte se bát, tento jev během prvních pár dnů zmizí a vy začnete pociťovat euforické stavy a návaly energie. Pokud u vás tyto příznaky přetrvávají, zkuste přidat do svého jídelníčku víc tuků (např. sýry). Jestli ani to nepomůže, vyhledejte pomoc lékaře.

 

Strie


Jednou z nevýhod rychlého hubnutí můžou být také pajizévky neboli strie. U žen se tvoří převážně v průběhu těhotenství na bříšku, objevit se můžou ale i při rapidním zhubnutí i ztloustnutí např. na bocích, stehnech nebo prsou. Je nějaká možnost, jak tomu při ketodietě zabránit?


Prevence je nutnost. Pravidelným mazáním, klidně i třikrát denně, zamezíte tomu nejhoršímu, tedy striím po celém těle. Důležité je začít s mazáním problémových partií ještě předtím, než vaše tělo začne ztrácet na hmotnosti, tedy než se dostanete do stavu ketózy. Na značce či ceně krému, který budete používat nezáleží. Klíčový je ovšem obsah tuku (zde platí heslo čím více, tím lépe) a to, aby nezpůsoboval alergie.

 

Strie
(Foto: Getty Images)


Ale bohužel, největším faktorem je pro tuto chvíli genetika. Některé ženy po těhotenství přiberou 20 kilo a kůži mají hladkou bez pajizévek. Některé naopak shodí 5 kilo a jejich boky hrají všemi barvami růžové, fialové a červené. Lidské tělo každého z nás je velice individuální, přesto je opět lepší mít se na pozoru a dbát na pravidelnou prevenci v podobě mazání.

 
 
Káva bez mléka


Mléko je jednou ze zakázaných potravin během ketodiety, tím pádem můžete na latté nebo cappuccino zapomenout. Nebo snad ne?


V dnešní době existuje přeci mnoho alternativních variant mlék, a pár z nich můžou i lidé na ketodietě! Zkuste se porozhlédnout ve zdravé sekci obchodu, kde nakupujete. Jistě zde najdete neslazené varianty těchto rostlinných mlék, která vám zachutnají. Pro nás je absolutní no. 1 neslazené mandlové mléko. Ideálně zjemní hořkou chuť kávy a přidá příjemný oříškový dozvuk.

 

ČTĚTE TAKÉ:
Mandle, rýže a oříšky v nápojích Alpro
Zatněte zuby: Trojice cviků pro perfektní bříško
Čaje na hubnutí: Zahřejí a zlepší vám náladu


Magické oříšky


Už v minulém článku tohoto seriálu jsme zmiňovali, že pokud budete mít někdy chuť na sladké (což je na začátku ketodiety běžné), vsaďte na oříšky. Ano, jsou sice poměrně tučné, ale pokud si dáte každý den 30 – 40 g, nebudete mít potřebu hřešit a ještě dodáte tělu mnoho prospěšných látek. Oříšky totiž krom jiného obsahují velké množství sodíku, draslíku nebo třeba vitamínu A.


Opatrně ale s tím, jaké oříšky si chcete dopřát. Povoleny jsou makadamové, pekanové a para ořechy, po menším množství pak lískové, vlašské a mandle. Vynechat doporučujeme naopak pistácie, kešu, arašídy nebo kokos.

.
TIP: Skvělou alternativou například do jogurtu jsou oříšková másla. Ideální pro začátek diety je mandlové.

 


Sportovat? Ano, ale s rezervou


Ketodieta je, zvlášť na jejím začátku, pro tělo opravdu těžká a trvá přibližně pár týdnů, než si na ni úplně zvyknete. Prvních sedm dní doporučuje vynechat jakkoli více náročné pohybové aktivity (např. posilovna, běhání, hotjóga apod.). Další týdny můžete sportovní aktivity navyšovat, ale opět opatrně. Nejděte nad své limity a nenuťte se do ničeho, mohlo by to mít za následek i zkolabování.


Po přibližně třech týdnech diety byste měli být schopní jakékoli fyzické aktivity, které jste byli předtím (za předpoklady, že máte dostatek bílkovin a tuků). Pokud naopak vůbec nesportujete, přidejte do své rutiny alespoň pár cviků, například na břicho. Budete díky tomu hubnout ještě efektivněji!


Máte nějaké jiné tipy ohledně ketodiety? Podělte se o ně v komentářích!

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře