Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Hubnutí rychle a bez pocitu hladu. To nabízí proteinová dieta, známější spíš jako ketodieta, díky které zhublo tisíce lidí po celém světě. Její hlavní podstatou je omezení denního příjmu sacharidů na minimum a naopak, zvýšení množství tuků a bílko...

KETODIETA: Výčet povolených i zakázaných potravin

Dieta
zdroj: Thinkstockphotos Dieta
aktualizováno 25.04.2019, 00:00 | 25.04.2019, 00:00 | Karolína Šimečková

Hubnutí rychle a bez pocitu hladu. To nabízí proteinová dieta, známější spíš jako ketodieta, díky které zhublo tisíce lidí po celém světě. Její hlavní podstatou je omezení denního příjmu sacharidů na minimum a naopak, zvýšení množství tuků a bílkovin.

Oblíbená je jak u celebrit, tak u vrcholových sportovců. Zajišťuje rychlou ztrátu tuku bez zbytečného hladovění, které trápí většinu z nás během nespočtu diet. Jaké jsou tedy povolené, kouzelné potraviny díky kterým budeme mít postavu jako Jennifer Aniston během chvilky?

 

PSALI JSME:

KETODIETA: Co vědět, než s ní začnete?
KETODIETA: S jakými vedlejšími účinky diety se musíte popasovat?!


Povolené potraviny


Maso je jedna z potravin, které jsou při ketodietě téměř nepostradatelné. Je to z důvodu vysokého obsahu bílkovin, který je při této dietě klíčový. Procentuálně by měly proteiny tvořit téměř 25 % vašeho denního příjmu. Povolené jsou téměř všechny druhy masa, samozřejmě dělané na přírodno, bez zbytečných dochucovadel. Můžete tedy hovězí, drůbež, vepřové, jehněčí, kůzlečí a vnitřnosti. Ryby jsou povoleny všechny, opatrně ale např. s krabími tyčinkami. Jakmile je maso jakkoli předělané či upravené, zkontrolujte si radši výživové hodnoty vzadu na obalu.

 

Žena s masem
(Foto: Getty Images)


Mléčné výrobky jsou též velice důležitými složkami jídelníčku. Nejlepší variantou jsou ty s vyšším obsahem tuku, ty mají nejnižší množství sacharidů, které jsou při této dietě tabu. Výborné jsou sýry, jako např. mozzarella, niva, parmazán, feta či kozí sýr. U cheddaru a eidamu si vyšší obsah tuku hlídejte o něco víc. Povolené jsou i zakysaná smetana, tvaroh, cottage či šlehačka. Mléko samotné se při ketodietě nesmí. Skvělou alternativou jsou ale rostlinná mléka bez cukru.


TIP: S kávou chutná nejlépe sojové a mandlové.

 

Mléčné výrobky
(Foto: isifa.com)


Tuky a oleje patří mezi další nepostradatelné složky vašeho denního příjmu. Tuky samotné mají při ketodietě tvořit 70 % jídelníčku. Mezi jasné favority tedy patří máslo ve všech podobách (obyčejné, oříškové...), olivový a kokosový olej, nebo například sádlo.

 

ČTĚTE TAKÉ:
Oříšková másla: Která jsou nejlepší a proč si podmaňují nejenom fitness nadšence po celém světě?
Proč nikdy nemáte MÍCHANÁ VAJÍČKA jako z restaurace? Víme, co děláte špatně
7 nejzáludnějších jídel, po kterých vzniká celulitida


Vajíčka jsou úžasným zdrojem bílkovin, který si můžete dopřávat na všechny způsoby. Na tvrdo, měkko, míchaná, na hniličko, omeletku atd. Pokud vás samotná vajíčka přestanou bavit, přidejte k nim houby, nebo čerstvé bylinky. Úžasnou volbou do míchaných vajíček jsou i sýry (např. parmazán).

 

Míchaná vajíčka
(Foto: Getty Images)


Oříšky jsou skvělou alternativou sladkého, když vás honí mlsná. Obsahují malé množství sacharidů a jsou plné tělu prospěšných látek, jako bílkovin, draslíku nebo vitamínu A. Nejlepší jsou při ketodietě makadamové, pekanové a para ořechy. Po menším množství smíte konzumovat i lískové, vlašské či mandle.


Pitný režim dodržujte opravdu poctivě. Denně byste měli vypít přibližně 2-3 litry tekutin. Povolená je samozřejmě voda, káva (bez obyčejného mléka a, samozřejmě, cukru) či neslazený čaj.

 


Poslední kategorií je zelenina, ale pozor! Pouze ta s nízkým obsahem sacharidů. Ano, i zelenina v sobě skrývá cukry, jen ne tak moc, jako ovoce. Jaké jsou tedy povolené druhy? Listový a ledový salát, špenát, rukola, polníček, brokolice, květák, zelí, okurka, čekanka, chřest, celer, lilek, cuketa a kapusta. V menším množství je pak možné konzumovat i rajčátka a papriky.

 

Nepovolené potraviny


První, co jistě napadne mnohé z nás jsou cukry. Sacharidy jsou při této dietě tabu, proto se na vašem jídelníčku rozhodně nesmí objevit potraviny obsahující rafinovaný cukr. Mezi ně patří čokoláda, med, veškeré sirupy (agávový, javorový...), džusy a jiné slazené nápoje, sladkosti, energetické nápoje a alkohol.

 


Ovoce a zelenina s vysokým obsahem sacharidů jsou další kamarádi, bez kterých to budete muset následující týdny přežít. Vysoký obsah cukru z nich dělá potencionální narušitele vaší ketózy, takže radši neriskujte a obloukem se jim vyhýbejte.


Obiloviny jsou při ketodietě též mimo hru. Navzdory vyššímu obsahu vlákniny obsahují obiloviny daleko víc sacharidů, než by člověk mohl na první pohled říct. Tabu se tedy stávají veškeré přílohy, jako těstoviny, rýže, pečivo, čočka nebo quinoa. Hlízy, brambory a batáty, nejsou povoleny též.

 


Mouka je velkým tématem, který vyvolává mnoho otázek. Při ketodietě je zakázaná pšeničná, pohanková, ječná i třeba žitná. Mezi ty, o kterých se vedou diskuze, patří mandlová a kokosová mouka. Ty ale doporučujeme využívat až při nástupu na normální stravu. Navzdory tomu, že mají nižší množství sacharidů, než ty v předchozím výčtu, obsahuje mandlová 13 g a kokosová dokonce 21 g sacharidů na 100 g!

 

Nemáte nápady na keto recepty? Nezoufejte! V příštím článku tohoto seriálu vám ukážeme příklady 3 jídelníčků!

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře