Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Bolest kloubů může mít řadu příčin, od úrazu nebo přetížení při sportu, až po nadváhu a věk. Jak s bolestí bojovat a o kolena správně pečovat?

Klouby bolí z běhu i sedavého zaměstnání, co jim opravdu uleví?

Bolest kloubů
zdroj: Getty Images Bolest kloubů
aktualizováno 24.05.2019, 00:00 | 24.05.2019, 00:00 | doma.cz

Bolest kloubů může mít řadu příčin, od úrazu nebo přetížení při sportu, až po nadváhu a věk. Jak s bolestí bojovat a o kolena správně pečovat?

S bolestí kolen se překvapivě často setkávají i lidé, kteří pravidelně sportují, zejména běžci. Pokud trpíte bolestmi pohybového aparátu, nemáte dobře zvládnutou techniku běhu či máte nadváhu, je důležité dodržovat několik pravidel, aby běh spíše neuškodil.


Běh není pro každého

 

Běh prospívá našemu pohybovému aparátu, srdci a cévnímu systému. Navíc přispívá k celkové tělesné kondici, posiluje funkci plic a funguje i jako skvělý „čistič“ mysli. Pravidelné běhání může dokonce pomoci snížit vysoký krevní tlak či cholesterol. Na druhou stranu je třeba říci, že běhání není pro každého. A pokud nebudete dodržovat základní pravidla, může spíše ublížit. Především lidé, kteří trpí nadváhou nebo dlouho nesportovali, by s během měli být ze začátku opatrní. Běhání by se pak měli vyhnout lidé bezprostředně po operacích a úrazech kloubů dolních končetin i pacienti s byť jen počínající artrózu.

 

Pozor na vazy a klouby

 

Běhání je rizikové z důvodu možného přetížení pohybového aparátu a také vzniku různých zranění, především vazů, úponů a kloubů. „Nejvíce se zranění objevují na jaře, kdy si většina běžců se ztuhlým pohybovým systémem jde po dlouhé zimě opět zaběhat. Namáhány jsou nejvíce klouby dolních končetin, hlavně kyčle a kolena. Druhotně se však může problém vzniklý například v kotníku přenášet i na páteř. Při nadměrné či nerovnoměrné zátěži dochází k poškození kloubů, které někdy vede až ke vzniku úponových bolestí a artrózy,“ vysvětluje MUDr. Michaela Tomanová, primářka Infinity Clinic. Pokud si nejste jistí, zda vám určitý pohyb škodí či nikoliv, poraďte se se svým rehabilitačním lékařem či fyzioterapeutem.

 

Běh
(Foto: Getty Images)

 

Před samotným během je vhodné tělo na zátěž připravit. Důležité je se protáhnout, uvolnit si svaly a vazivové tkáně. Začít můžete také s desetiminutovou rychlou chůzí, až pak pomalu přejdete na běh. Klidně se držte v pomalém tempu, a to i když se snažíte zhubnout. Překvapivě je to lepší: při intenzivní a krátké aktivitě spalujete cukry, naopak pokud si dáte na čas a vydržíte u aktivity déle, dochází ke spalování tuků. Na závěr dopřejte svému tělu uvolňovací cviky.


Ohlídejte boty i povrch

 

Pro zdraví kloubů je nutné zvolit především vhodnou a kvalitní obuv. Vyberte si obuv, která je speciálně určená pro běh a dobře tlumí nárazy. Pokud je to možné, snažte se běhat spíše na měkčím povrchu, např. na atletických dráhách či v lese, než po asfaltových silnicích. „Při běžeckém došlapu se musí naše tělo vyrovnat s tlakem, který je 2-3x vyšší, než je naše hmotnost, takže došlap na tvrdý povrch není při běhu pro naše klouby a vazy úplně ideální,“ dodává MUDr. Tomanová.


Kombinujte sporty

 

Při běhu zatěžujeme specifické části těla, ale je důležité myslet na to, abychom to správně spojili i s posilováním a protažením. Kombinace běhu a jógy nebo pilates vám zaručí správný balanc cardia a posilování a vy tak můžete mít jistotu, že je vaše tělo zatěžováno rovnoměrně.

 

Pohyb
(Foto: Getty Images)

 

Přiznejte si, v jakém stavu jste

 

Pokud máte sedavé zaměstnání a nejste zvyklí se hýbat, vaše klouby časem zatuhnou a jejich přirozená schopnost promazávání upadá. Jestliže se v tu chvíli vrhnete na aktivní pohyb a přepálíte start, riskujete spíš zranění. Proto je lepší si kriticky přiznat, že máte klouby zatuhlé a svaly zkrácené. To prověří fyzioterapeut, ale snadno se o tom přesvědčíte i jednoduchým testem. „Zdravé klouby jsou z hlediska pohybu takové klouby, které do všech možných směrů dojdou svého maximálního, bezbolestného pohybu,“ vysvětluje fyzioterapeut PhDr. Kryštof Kuba z Certifikované McKenzie kliniky.

 

U kolenních kloubů je důležité je pětkrát až šestkrát za den pokrčovat a protahovat do plného rozsahů. Stejný princip ale funguje i u kyčlí, hlezenních kloubů a samozřejmě i u zad. Najděte si proto během dne pravidelně čas na své klouby, projděte se, protáhněte, udělejte pár dřepů, výskoků, protažení. Dejte si třeba deset pomalých hlubokých dřepů s patami na zemi. Ve dřepu zůstaňte pár vteřin. Pro procvičování flexe a kyčelního kloubu přitahujte střídavě jedno a druhé koleno k hrudníku. Pohyb provádějte pomalu, plynule. Koleno natažené nohy tlačte do podložky a patu do dálky. Několikrát se nadechněte a s výdechem přitáhněte koleno a natáhněte druhou nohu co nejdále.

 

Pokud chcete s pohybem začít, buďte realisté a po pauze běhejte na zhruba poloviční nebo klidně třetinové distanci, kterou jste byli zvyklí běhat. „Pokud vás druhý den nebude nic bolet, začněte přidávat po 10 procentech s dalšími výběhy. Klidně můžete ze začátku kombinovat běh s chůzí,“ radí Kryštof Kuba.

 

Bolest kolene
(Foto: Getty Images)

 

Ke zdraví kloubů pomůže i strava


Ve stravě by vám rozhodně neměl chybět kolagen, který tvoří základní stavební hmotu pojivových tkání. Tělo si ho umí obstarat samo, ale s věkem tato schopnost slábne, a s tím se oslabuje i pevnost vazů a pokožky, ale i kostí a chrupavek. Kolagen se dá získat ze stravy, hlavně z potravin s vysokým obsahem proteinů. Mezi takové, které podporují tvorbu kolagenu, patří například hovězí maso, ryby, červená zelenina, citrusové plody, vývary z kostí. Doplňte také vitamin C, který pomáhá při tvorbě kolagenu.

 

Výživa by měla obsahovat především dostatek vitamínů C, E, D a kolagenních peptidů a aminokyselin stimulujících tvorbu kolagenu, který tvoří 30 % všech tělních bílkovin a je základní stavební látkou mezibuněčné hmoty pojivových tkání tvořících pohybový aparát.


V jídelníčku naopak omezte příjem tučných a sladkých potravin. Jezte dostatek ovoce a zeleniny, luštěniny, jáhly, pohanku, ledvinové fazole. Zdravé jsou také ryby a drůbeží maso. Jmenované potraviny obsahují vitamíny, minerální a stopové prvky. Při výraznějších potížích se vyhýbejte lilkovitým rostlinám, jakou brambory, rajčata, lilek, ale i tabák. Obsahují toxické alkaloidy jakou solanin, tomatin, nikotin atd.

 

Nejsnáze získáte kolagen prostřednictvím doplňků stravy, zkuste například Colafit s vitamínem C, Geladrink nebo doplněk stravy Liftea Colagenova HA. Ty totiž obsahují čistý kolagen nebo tzv. kolagenní peptidy. To jsou fragmenty nativního kolagenu, stokrát menší molekuly kolagenního původu, která umí vstoupit do buněk chrupavky i kosti. Přináší jim informaci a stavební látky a podněcují chrupavkové buňky k tvorbě mladých kolagenních molekul.

 

 

ČTĚTE TAKÉ:

Když klouby vržou, pátrejte po příčině
Bolí vás kolena? 4 cviky, které pomohou, ale šetří klouby
Prochladlá záda nebo kolena? Rychlá pomoc proti bolesti i blokádě


Koňské přípravky nechte koňovi

 

Možná už i vám někdo doporučil na bolavá kolena vyzkoušet veterinární přípravky pro koně. Ti skutečně často trpí kloubními problémy, a přípravky jim mají přinést úlevu. Pro lidi ale nejsou vhodné z mnoha důvodů.

 

Hlavní potíž tkví ve složení přípravku. Kromě kolagenních peptidů, které jsou pro kloubní výživu blahodárné, obsahuje i velké dávky látky zvané methysulfonymethan (MSM). Ta slouží jako zdroj organicky vázané síry pro tvorbu příčných vazeb v kolagenních vláknech. A podporuje regeneraci kolagenních tkání. Současně má analgetický až anestetický účinek a jeho užívání ve vysokých koňských dávkách sice tlumí bolesti kloubů, ale to umožňuje jejich další přetěžování a prohlubuje se tak poškozování kloubů.


Dalším z důvodů je nepoměr ve velikosti – kůň je přeci jen těžší než člověk, mohli byste si tedy nevhodně dávkovaným přípravkem spíše ublížit. Můžete se předopovat nejen zmíněným MSM, ale také selenem, zinkem, mědí, manganem, železem, které v mnohem větších dávkách koně potřebují, ale třeba také toxickými těžkými kovy arsenem, olovem, kadmiem, které mohou pocházet ze surovin nevhodných pro lidské přípravky.

 

„Veterinární přípravky mohou obsahovat násobně až řádově vyšší hodnoty těžkých kovů než potraviny určené lidem. A jak známo, těžké kovy se v organismu kumulují. Po jedné dávce se nic nestane, ale kloubní přípravky se užívají dlouhodobě, měsíce a roky. Kadmium narušuje inzulínový cyklus, kde vytěsňuje potřebný zinek. Narušuje i metabolizmus vápníku a způsobuje měknutí kostí. Spolu s olovem se koncentruje v ledvinách a játrech, které poškozuje. Poločas vylučování z organizmu je 30 let,“ varuje RNDr. Martin Štula.

 

Terapie by měla být komplexní

 

U osteoartrózy zná medicína několik způsobů léčby, vyléčit ji však zatím neumí. Ve všech stadiích osteoartrózy lékaři doporučují postup bez použití léků, tedy takzvanou nefarmakologickou terapii. Tu zároveň můžete zvolit i sami v rámci prevence. Pokud s ní začnete včas, dokážete příznaky osteoartrózy oddálit, zmírnit její průběh a případně se ve stáří vyhnout endoprotéze.

 

Nefarmakologická terapie zahrnuje pohybové aktivity (plavání, jízda na kole, krátké vycházky, rehabilitační posilování svalů), terapii chladem a teplem, používání ortéz a korektivních pomůcek a v neposlední řadě úpravu jídelníčku spolu s cílenou výživou kloubů za pomoci kolagenních peptidů. K tlumení bolesti a potíží se používá elektroléčba, laseroterapie, magnetoterapie, rázová vlna a jiné.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře