Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Cítíte se podráždění, vyčerpaní, slabí a bez energie, nemůžete spát nebo dokonce podléháte depresi? Příčinou může být nedostatek hořčíku!

Křeče po sportu, deprese, únava i časté bolení hlavy? Chybí vám tato zásadní látka

Bolest hlavy
zdroj: Getty Images Bolest hlavy
aktualizováno 02.04.2019, 00:00 | 02.04.2019, 00:00 | doma.cz

Cítíte se podráždění, vyčerpaní, slabí a bez energie, nemůžete spát nebo dokonce podléháte depresi? Příčinou může být nedostatek hořčíku!

Hořčík neboli magnézium je základním minerálem přítomným v lidském těle. Tento prvek nabývá významu zejména v době zvýšené fyzické aktivity, stresových situacích a v těhotenství, kdy dochází k jeho zvýšené spotřebě organismem.

 

Pro zdravé kosti…


Hořčík je jedním z nejdůležitějších prvků pro stavbu a zdraví kostí, protože podporuje vstřebávání vápníku do kostní tkáně a tím zajišťuje její pevnost. Při nedostatku hořčíku naopak dochází k uvolňování vápníku, kosti se stanou náchylnějšími ke zlomeninám a hůře se hojí. V tomto případě hovoříme o osteoporóze, jejíž výskyt se zvyšuje s věkem, ale objevuje se i u mladších jedinců. Silné a zdravé kosti přitom potřebujeme po celý život.


Tip: Nejčastějšími doporučovanými potravinami pro zdraví kostí jsou mléčné produkty. Ty obsahují sice méně hořčíku v porovnání s některými jinými potravinami, ale obsahují právě pro kosti nezbytný vápník, a kombinují tak jejich účinky.

 

Křeče
(Foto: Getty Images)

 

Je důležitý pro sportovce…


Asi nejznámějším faktem o hořčíku je to, že se účastní uvolňování svaloviny a jeho nedostatek se projevuje svalovými křečemi. I přesto zaskočí nedostatek hořčíku alespoň občas nejednoho aktivního sportovce. Křeče přitom mohou přetrvávat i desítky minut a následně se často vrací. To samozřejmě omezuje procvičování svalových partií i delší dobu.
 

Tip: Dejte si po tréninku smoothie z banánu, listového špenátu a trochu mléka nebo bílého jogurtu. Doplníte tak nejen sacharidy a bílkoviny, ale také hořčík.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jarní únava se vás stále drží? Možná vám ve skutečnosti chybí důležité minerály
RADY K NEZAPLACENÍ: Jak na bolesti hlavy bez polykání prášků
Top potraviny skrývající nejvíc vitaminů a minerálů: Levné, exotické, i ty, které končí v odpadu

 

Podporuje psychiku…


Jakožto prvek účastnící se v organismu celé škály biochemických reakcí, včetně reakcí v mozku, má dostatečný příjem hořčíku v konečném důsledku vliv nejen na fyzickou aktivitu, ale také na duševní pohodu. Nedostatek hořčíku je popisován jako možná příčina vzniku depresí a úzkostných stavů.


Tip: Jednou z potravin obsahující vysoké množství hořčíku patří kakao. Kousek čokolády s vysokým obsahem kakaa (alespoň 70 %) tak nejen, že neuškodí vaší linii, ale může mít dokonce léčivé účinky. A kdo by se nechtěl ve stresu léčit čokoládou.

 

Hořčík pomáhá v těhotenství…


Hořčík je jednou z klíčových látek pro fyziologický průběh těhotenství. Dostatečný příjem hořčíku může pravděpodobně předcházet předčasným stahům dělohy (předčasnému porodu), křečím i vývoji preeklampsie (pozn. Preeklampsie je nemoc projevující se otoky, vysokým krevním tlakem a sníženou funkcí ledvin). Dále pomáhá hořčík proti nespavosti, ranním nevolnostem a je rovněž důležitý pro správný vývoj plodu.
 

Tip: Jednoduchým způsobem, jak zajistit dostatek hořčíku, je užívání těhotenských multivitamínů. GS Mamavit vyvinutý ve spolupráci s ÚPMD poskytuje nejkomplexnější složení z těhotenských multivitaminových přípravků na našem trhu. Obsahuje správný poměr celkem 23 minerálů a vitamínů, důležitých pro maminku i její dítě.

 

Těhotná
(Foto: Getty Images)

 

Zabraňuje bolestem hlavy…


Podobně jako u svalů, pomáhá hořčík také s uvolňováním stěn cév. Rozšířením cév dochází ke snížení tlaku krve na stěny cév, což může ulevit od bolestí hlavy a také jim předcházet. Normální průtok krve také zajišťuje zásobení mozkových center okysličenou krví a tím zlepšuje schopnost přemýšlení.
 

Tip: Je známo, že pro prevenci bolestí hlavy je velmi důležitý správný pitný režim. Jeho efekt však můžete ještě zesílit zařazením minerální vody s vysokým obsahem hořčíku nebo zkuste šumivé tablety s organickým hořčíkem, například MaxiVita Exclusive Hořčík.

 

Léčba diabetu II. typu…


Dle vědců snižuje nedostatek hořčíku schopnost inzulinu udržovat hodnoty krevního cukru v normálu. Tělo není schopné cukr z krve vstřebávat a vzniklá inzulinová rezistence je příčinou diabetu II. typu. Podáváním hořčíku při léčbě může dojít k opačnému jevu a snížení krevního cukru. Hořčík tedy pravděpodobně hraje roli v prevenci i léčbě diabetu druhého typu.
 

Tip: Věděli jste, že semínka a ořechy jsou hořčíkem doslova nabité? V 16 g dýňových semínek je obsaženo 46 % doporučené denní dávky (DDD) hořčíku. Dávka 24 g mandlí nebo 30 g kešu ořechů pak obsahuje 25% DDD hořčíku. Ořechy a semínka jsou vhodnou svačinou nejen pro diabetiky.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře