Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

První měsíce prenatálního života hrají velkou roli v celkovém vývoji plodu. Správná životospráva a dostatek vitamínů je předpokladem zdravého miminka a schopnosti otěhotnět vůbec, přičemž o to, co jíme, je vhodné se zajímat již ve chvíli, kdy se o...

Nedaří se vám otěhotnět? Může to být i potravinami, které vám schází v jídelníčku

Těhotenský test
zdroj: Profimedia Těhotenský test
aktualizováno 30.01.2019, 16:39 | 30.01.2019, 16:39 | doma.cz

První měsíce prenatálního života hrají velkou roli v celkovém vývoji plodu. Správná životospráva a dostatek vitamínů je předpokladem zdravého miminka a schopnosti otěhotnět vůbec, přičemž o to, co jíme, je vhodné se zajímat již ve chvíli, kdy se o těhotenství začneme pokoušet.

Pokud se pár rozhodne pro miminko, měl by se zamyslet, do jaké míry žije zdravě. Mezi první kroky může patřit omezení alkoholu a kouření. Dále je třeba dbát na pravidelný spánek a vyhýbání se zbytečnému stresu. Zapomínat by pak především budoucí maminky neměly pravidelně jíst, a to převážně vyvážený jídelníček s důrazem na specifické potřeby plodu.

 

Základní stavební kameny pro bezproblémový průběh těhotenství jsou:

 

Kyselina listová


Jinak také vitamín B9. Podílí se na růstu zárodečných tkání a reguluje dělení buněk. Důležitý je hlavně v začátku těhotenství, kdy snižuje riziko rozvoje vrozených vývojových vad nervové trubice. „Kyselina listová je v lidském těle nezbytná především pro tvorbu nových buněk. Jejím výborným zdrojem je aloe vera gel, který navíc obsahuje i vitaminy A, B1, B2, B6, B12, C a E,“ doporučuje Dana Hodanová, osobní terapeut ve Studio Danah. Příjem kyseliny listové v minimálním obsahu 400 mikrogramů před otěhotněním a v počátku těhotenství je prevencí defektů míchy a mozku, které jsou spojené právě s vývojem neurální trubice formující se v prvních týdnech těhotenství.

 

Omega-3 mastné kyseliny


Mozek a celou nervovou trubici mají pod palcem také Omega-3 mastné kyseliny, které se starají o normální rozvoj mozkové kůry, a tím i paměti, vnímání a myšlení. Jejich minimální příjem na den je v těhotenství doporučován na 200 mg. Děti, které v prenatálním období přijímají dostatečné množství těchto kyselin, mívají vyšší IQ, lepší psychomotorický vývoj a vyšší porodní hmotnost. Vyšší koncentrace omega-3 mastných kyselin v mateřském mléce podporuje imunitu dítěte, doporučuje se tak jejich zvýšený příjem i v období laktace.

 

Těhotná
(Foto: Getty Images)


Laktobacily


Je prokázané, že konkrétně kmen Lactobacillus rhamnosus HNOO1 hraje velice významnou roli ve snížení výskytu alergií a atopických ekzémů u dětí. „Série studií popisují významný pokles výskytu alergií u dětí, jejichž maminka užívala L. rhamnosus během těhotenství a kojení. V studiích se zaměřili i na jednotlivé typy alergií, přičemž nejlepší efekt vlivem laktobacilů byl dosažen u atopických ekzémů, potravinových alergií a pylové či senné rýmy,“ říká k užívání tohoto probiotika v období těhotenství a laktace vsetínská gynekoložka MUDr. Miluše Mouková.


Železo a měď


„Železo se společně s mědí podílí na krvetvorbě a jeho doplněním ve stravě můžete předejít únavám, bolesti hlavy či závratím,“ radí MUDr. Radka Gregorová z Lékařského domu Praha 7. A s tím souvisí i příjem vitamínu C, který napomáhá vstřebávání železa ze stravy. Měď je zároveň důležitá pro správnou funkci a rozvoj nervového systému.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Nastydlá a těhotná? Jak si ulevit, ale neublížit miminku
Jste těhotná? TĚMTO POKRMŮM se obloukem vyhněte
6 signálů, že jste připravené mít miminko


Jód a vitamín D3


Jód zajišťuje správné fungování štítné žlázy, která produkuje hormony řídící látkovou výměnu, růst a psychomotorický vývoj plodu. Vitamín D3 se zase podílí na tvorbě kostní hmoty a správném fungování imunitního systému.


Inositol


Pozitivní efekt kyseliny listové na nervovou soustavu ještě zesiluje látka jménem inositol. Inositol se v lidském těle přirozeně vyskytuje ve 2 formách – myo-inositol a d-chiro-inositol. Mimochodem podporuje růst a dozrávání vajíčka a má kladný vliv na ovulaci, může tedy pomoct ve chvíli, kdy se otěhotnění nedaří. „Zejména ženy trpící syndromem polycystických vaječníků neboli hyperandrogenním stavem by měly užívat doplněk stavy obsahující inositoly. Studiemi bylo prokázáno, že užívání inositolů ve správném poměru pomáhá zpravidelňovat menstruační cyklus s brzkým dosažením ovulace a tyto přípravky také zlepšují kvalitu zárodečných buněk – vajíček i spermií,“ radí MUDr. Radka Gregorová.

 

Superpotraviny a bylinky


S vyladěním imunity, hormonální rovnováhou a doplněním potřebné dávky vitaminů, minerálů a antioxidantů mohou pomoci i superpotraviny. Z nich se v případě snahy o početí i v počátku těhotenství nejvíce osvědčila maca, spirulina nebo chia semínka. Zařaďte do svého jídelníčku také potraviny s obsahem fytoestrogenů: sójové boby, sójová mouka, tofu, brambory, celozrnné obiloviny, zelené fazolky, jablka, mrkev, třešně, česnek, datle, lněná semínka, koření anýz a fenykl. Zajistěte také přísun enzymů (klíčky, výhonky, zelené potraviny) a potravin bohatých na esenciální mastné kyseliny. Z bylinek se pro plodnost a snazší početí doporučují třezalka, kopřiva, kontryhel, hluchavka, měsíček a řebříček.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře