Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Dnešní doba je uspěchaná. A občas na vaření nezbývá čas nebo energie. A tak často sáhnete po fastfoodu nebo instantních jídlech ze supermarketu. Jenže to se většinou neslučuje se zdravým životním stylem, ani s touhou vypadat dobře.

Proč vadí instantní jídla a kterých není třeba se bát?

Nákup potravin v obchodě
zdroj: Thinkstockphotos Nákup potravin v obchodě
aktualizováno 11.11.2019, 00:00 | 11.11.2019, 00:00 | doma.cz

Dnešní doba je uspěchaná. A občas na vaření nezbývá čas nebo energie. A tak často sáhnete po fastfoodu nebo instantních jídlech ze supermarketu. Jenže to se většinou neslučuje se zdravým životním stylem, ani s touhou vypadat dobře.

Při náročném pracovním nasazení může být těžké dodržovat zdravou životosprávu, správně jíst, mít dostatek tekutin a pohybu. Častým prohřeškem je dohánět jídlo za celý den až večer po návratu z práce. Pokud se z večerních výprav do lednice stane rituál, tělo bude předpokládat, že následující den bude o hladu a začne si ukládat zásoby. A po tom nikdo netouží.

 

Pokud máte silnou vůli a odhodlání, můžete si každý den doma poctivě chystat krabičky na druhý den. To ovšem znamená, že musíte často do obchodu, abyste měli dostatek ovoce, zeleniny, bílkovin apod., protože byste měli mít především vyváženou stravu. To stojí čas a vaši energii, kupované krabičky zas peníze a nemáte přehled o jejich vyváženosti a kvalitě.

 

Pokud tedy máte málo času a chcete si ulehčit život nějakým rychlým jídlem, zamyslete se nad tím, jakou potravinu zvolíte.

 

Pozor na sladkosti


Zahnat hlad během hektického dne nějakou sladkostí se může zdát jako dobrý nápad. Ale přísun rychlých cukrů má jen krátkodobé účinky. Přemíra sladkostí způsobuje rozpoznatelné nabuzení nebo otupění smyslů. Dopady jsou ale samozřejmě i dlouhodobé. Prostřednictvím nevyváženého jídelníčku postupně budujete základy různých zdravotních problémů, jako jsou obezita, kardiovaskulární choroby nebo cukrovka, a zároveň jste v ohrožení duševním onemocněním. Navíc těmito rychlými svačinkami hlad zaženete jen na chvilku. Ale tuk se vám v problémových partiích může uložit natrvalo.

 

Mlsání
(Foto: Getty Images)

 

Instantní jídla ze supermarketů


Představa, že si koupíte hotové jídlo, které jen dáte do mikrovlnné trouby nebo přidáte vroucí vodu, zní často velmi lákavě. Lákavě kolikrát vypadají i samotná instantní a hotová jídla v nabídce velkoobchodů. V posledních letech se trend ze západních zemích, především z USA, tzv. hotovek z obchodu a zmražených jídel, dostal i k nám. Jenže, když se podíváte na složení daného jídla, už to tak lákavě znít nemusí.

 

Tato instantní jídla obvykle obsahují velké množství aditivních látek, jako jsou emulgátory (organická látka, která umožňuje spojení dvou kapalin), konzervanty (látka, která zabraňuje nežádoucí chemické přeměně nebo rozkladu vlivem mikrobiálního působení) nebo zvýrazňovače chuti a dochucovadla. Právě dochucovadla zvyšují chuť na dané jídlo a způsobují, že si po jeho konzumaci ještě něco dopřejete.

 

Obvykle tato instantní jídla neobsahují dostatečné zastoupení základních živin, převládají v nich sacharidy a nasycené mastné tuky. Tyto pokrmy jsou často navíc hodně bohaté na sůl, která zadržuje vodu v těle a přispívá k hypertenzi.

 

 

„Takto koncipované produkty jsou nekomplexní v rámci vyvážené stravy a nadmíra potravinářských přídatných látek (aditiva s technologickou funkcí ve výrobě) není pro běžné a časté stravování vhodná. V případě, že nerozumíte tomu, co je uvedeno na obale kupované potraviny, nechte si poradit odborníkem z oblasti výživy. Ten by vám měl vždy doporučit vhodnou instantní směs od ověřené firmy či společenství, která bude splňovat všechna kritéria vyvážené a vhodné stravy,“ radí Ing. Ivana Kabelková, snutriční specialistka Cambridge Weight Plan.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Velký přehled jídel, které vás připravují o roky života!
Pijete často instantní kávu? Pozor, může jít o zdraví!
Čínské polévky nedávejte dětem NIKDY. Instantní jen výjimečně

 

Naše tipy:

 

Zdravé a rychlé pokrmy
(Foto: Archiv firem)

 

SNÍDANĚ: Ovesná kaše s jahodami Emco (275 g, 49,90 Kč).
SVAČINA: Sušenky Fibroki Vláknina - granátové jablko (164 Kč, prodává Naturhouse).

OBĚD: Dietní polévka rajská ChiaShake (399 Kč/6 jídel, chiashake.cz).
OBĚD - VARIANTA: Proteinová omeleta se sýrovou příchutí KetoDiet (7 porcí, 385 Kč, prodává ketodiet.cz)

VEČEŘE: Pikantní kuskus (75 Kč/porci, k dostání na cambridgeweightplan.cz).
VEČEŘE - VARIANTA: Crispins Hummus Extrudo (200 g, 39,90 Kč, prodává extrudoshop.cz).

 

 

Rychlé a zdravé jídlo kdykoli a kdekoli


Všechna instantní jídla nejsou jen chemická a v důsledku zdraví škodlivá. Na trhu jsou dnes již k dostání i tzn. funkční potraviny, které tvoří komplex živin se sníženým množstvím soli a definovaným množstvím energie v jedné porci. Ve svém složení obsahují adekvátní množství dobře vstřebatelných bílkovin. Tyto potraviny nabízejí snížené množství sacharidů a z toho cukrů a dostatečné zastoupení tuků, které tak zajišťují prevenci před narůstající váhou.

 

Můžete si vybrat mezi velkým množstvím koktejlů, hlavních jídel i chutných svačinek od nejrůznějších firem. Kromě zdravého jídla, které je hned hotové a vejde se do každé kabelky či tašky, navíc máte jistotu, že nepřiberete.

 
1 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře