Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Už to je pár let, co se roztrhl pytel s tzv. superpotravinami. Jedni je milují a nemůžou si je vynachválit, jiní zastávají názor, že jsou to pouze vyhozené peníze.

Superpotraviny: Zázrak poslední doby, nebo zbytečné vyhazování peněz?

Slečna s jídlem
zdroj: Thinkstockphotos Slečna s jídlem
aktualizováno 13.09.2019, 00:00 | 13.09.2019, 00:00 | Karolína Šimečková

Už to je pár let, co se roztrhl pytel s tzv. superpotravinami. Jedni je milují a nemůžou si je vynachválit, jiní zastávají názor, že jsou to pouze vyhozené peníze.

Superpotraviny jsou samy o sobě obyčejné potraviny, které obsahují vyšší obsah zdraví prospěšných látek, než jiné téhož druhu. Jedná se především o antioxidanty, vlákninu, proteiny a enzymy. To je základní definice, ta nám ovšem o samotných „super blahodárných účincích“ moc neřekne. Jak nám tedy superpotraviny vlastně pomáhají?


Obranyschopnost, obezita, kardiovaskulární onemocnění…?


Důvod, proč si tolik lidí superpotraviny vychvaluje je zřejmý. Bohatý obsah živin nám pomáhá nejenom zvyšovat obranyschopnost, ale také bojovat se všemi možnými druhy civilizačních chorob, tedy nemocí projevujících se častěji ve vyspělých zemích než zemích třetího světa. Jedná se především o obezitu, kardiovaskulární onemocnění, mozkovou mrtvici či deprese.

 

citrón
(Foto: Getty Images)


Důležitá je pravidelnost


Aby měly superpotraviny na náš organismus tak blahodárný dopad, musíme je zařazovat do svého jídelníčku pravidelně. Žádné zázraky se nestanou za noc, jde o dlouhodobý proces, kdy do své stravy zařazujete superpotraviny napevno (např. do ranního jogurtu či smoothie). Nemusí se jednat o kdovíjak velké porce, přeci jenom se jedná hlavně o potravinové doplňky, které mají vaší stravu zpestřit a dodat jí dostatek živin. Navíc se k nám řada superpotravin dováží z ciziny, tím pádem jsou automaticky dražší. Vsaďte tedy na menší, avšak pravidelné porce, u kterých máte jistotu, že vám nezruinují peněženku.

 

Snídaně
(Foto: Getty Images)


Jak má vypadat taková „super snídaně“?


Pokud si přejete váš den nastartovat už během snídaně, máme pro vás jednoduchý a rychlý recept nabitý všemi potřebnými živinami.


• Maca ovesná kaše s chia semínky a goji


Kdo by neměl rád teplou a pořádně hutnou ovesnou kaši? Na tuto budete konkrétně potřebovat ovesné vločky, mléko (rostlinné či kravské, záleží na vší preferenci), med, maca prášek, goji, chia semínka, ovoce, oříšky.


Jako první si do kastrůlku nalijeme mléko, to lehce zahřejeme, přisypeme ovesné vločky a přivedeme k varu. Následně teplotu lehce snížíme a za stálého míchání necháme kaši zhoustnout. Po pár minutách sundáme kastrůlek z plotny a kaši necháme lehce vychladnout. Přidáme 1 lžičku medu, 1 lžíci prášku macy a důkladně zamícháme. Kaši dozdobíme hrstkou goji, chia semínek i oříšků. Pro ještě větší porci vitamínů přidáme ovoce.

 

ČTĚTE TAKÉ:
Čechům utajená superpotravina: Zajistí zdravé srdce i věčné mládí
Seznam superpotravin: houby patří mezi ně
Superpotraviny: 8 dobrot, které léčí a prodlouží vám život!


A v čem je tato kaše tak výjimečná?

 

Ovesné vločky obsahují obrovské množství vitaminů, antioxidantů, komplexních sacharidů a vlákniny, takže vás zasytí a dodá, speciálně ráno, potřebnou energii.

 

Maca prášek se získává z kořene Macy, což je takový vzdálený příbuzný naší ředkvičky. Je obzvlášť bohatý na vitamín B, C a E, je přírodním zdrojem vápníku, zinku, železa, hořčíku, fosforu a aminokyselin. Samotný nemá téměř jakoukoli chuť, takže jeho přítomnost ve své kaši rozhodně nezaznamenáte.

 

Chia semínka mají vysoký obsah antioxidantů, esenciálních aminokyselin a bílkovin samotných. Už za dob Aztéků a Mayů si je lidé chválili pro jejich schopnost poskytovat dlouhodobou energii.

 

Goji se též nazývá Kustovnice čínská a je to doslova asijský zázrak. Obsahuje nepřeberné množství antioxidantů, vitamínů, minerálních látek a polysacharidů. K jejím blahodárným účinkům patří například zpomalení procesu stárnutí, zvýšení obranyschopnosti a činnosti mozku, mírní různé alergické projevy, posiluje srdce, činnost jater a ledvin, navíc napomáhá při hubnutí.

 

No, a když si vezmete tohle všechno dohromady v jediné misce, název „super kaše“ rozhodně dostává svému jménu, nemáme pravdu?

 


Další známé superpotraviny


Mezi další velice známé superpotraviny patří například lněné semínko, chlorela, spirulina, acai berry, maqui berry, mladý ječmen, Matcha čaj, lucuma, baobab, camu camu či moringa. Pokud byste radši něco z těch více dostupných, vsadit můžete třeba na brusinky, avokádo, červenou řepu, hlívu ústřičnou nebo quinou.


Vyvážená strava


Nejdůležitější věcí a opravdovým klíčem ke zdravému, vyváženému životnímu stylu je rovnováha. Ač se může zdát, že jsou tyto potraviny něco víc, než ty ostatní, pravdou zůstává, že jsou to stále pouze potraviny a neměli bychom je tedy do našeho jídelníčku zařazovat víc, než je potřeba.


Jaké máte zkušenosti se superpotravinami vy? Podělte se s námi v komentářích!

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře