Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Současná medicína dokáže léčit řadu dříve totálně smrtících chorob a až neuvěřitelně prodlužovat lidský věk. Podařilo se výrazně omezit různé přenositelné choroby a epidemie. Na druhou stranu si ale lidstvo v civilizovaných částech světa postupně ...

Tajemství léčby civilizačních chorob odhaleno!

Infarkt
zdroj: Thinkstockphotos Infarkt
aktualizováno 03.10.2019, 00:00 | 03.10.2019, 00:00 | doma.cz

Současná medicína dokáže léčit řadu dříve totálně smrtících chorob a až neuvěřitelně prodlužovat lidský věk. Podařilo se výrazně omezit různé přenositelné choroby a epidemie. Na druhou stranu si ale lidstvo v civilizovaných částech světa postupně vytvořilo takový styl života, který ho dokáže spolehlivě zabít, a to ve stále nižším věku. Pomoc hledáme v různých pilulkách. Řešením přitom není žádný zázrak z laboratoře, ale uvědomit si, pochopit a poté i pozměnit svůj životní styl.

Zatímco se naši předci počátkem minulého století potýkali s infekčními chorobami, posledních 50 let vede lidstvo boj s nárůstem civilizačních onemocnění. Ta jsou spojena s výrazným rozvojem technologií, průmyslu a potravinářství. Lidský organismus je stále více ohrožován nepříznivými vlivy prostředí, kterými se obklopuje. Kromě omezeného pohybu a nezdravého stravování nám ubližuje i nedostatek odpočinku, kouření, pití nadměrného množství alkoholu a dlouhodobý stres.

 

Mezi hlavní civilizační choroby řadíme v první řadě kardiovaskulární onemocnění, z nichž se nejčastěji potýkáme s infarktem myokardu, hypertenzí a předčasnou aterosklerózou. Poslední dostupná data UZIS uvádějí, že nemoci oběhové soustavy zůstávají nejčastější příčinou smrti v ČR. Zemřelo na ně 40 % mužů 48 % žen! Tato onemocnění ale nejsou zdaleka jediná „civilizační“, mezi mladší generací se jedná také o obezitu, anorexii, bulimii, diabetes a psychické potíže. Co se s tím dá reálně dělat?

 

1. Spěte sladce!


Spánek je jednou ze základních lidských potřeb a podobě jako jídlo a pití má zásadní vliv na naše zdraví a pohodu. Dostatečný spánek by si neměly dopřávat pouze děti, u kterých je nezbytný pro metabolickou regulaci, ale je stejně tak důležitý i pro dospělé. Nedostatek spánku či nekvalitní spánek mají negativní vliv na naše zdraví. Z krátkodobého hlediska se může jednat o obezitu či diabetes, oslabení imunitního systému, ale také deprese, úzkosti a psychózy. Významnou úlohu hraje při spánku kromě jeho délky také správné, pravidelné dýchání. Ideální doba spánku u každého rozdílná. Obvykle se pohybuje v rozmezí 4 – 9 hodin, každému ale vyhovuje jiná. Poslouchejte své tělo a naučte se spát stejný počet hodin každý den. Víkendovým spaním do oběda tělu potřebný odpočinek nedodáte.

 

pár v posteli
(Foto: Getty Images)

 

Náš tip: Pokud nebudete pohodlně ležet, těžko se kvalitně vyspíte. Myslete proto na kvalitní matraci a polštář, který vyhovuje pozici, ve které spíte. Před spaním místnost ostatečně vyvětrejte, myslete na zatemnění a zkuste se nevystavovat elektrosmogu z mobilu a jiné elektroniky. Máte-li se spánkem potíže, zkuste změnit večerní jídelníček, vyvarujte se velkých porcí a těžkých jídel, cukru a alkoholu, naopak zkuste bylinky se zklidňujícím efektem. Chcete-li svůj spánek monitorovat a zjistit, jak dobře skutečně spíte, pořiďte si fitness náramek (např. Chytrý náramek Honor Band 5), který má i funkci monitoringu spánku.

 

2. Chce to klid


Naordinujte si kromě dostatečného množství spánku také relax. Udělejte si alespoň 2 x týdně čas sami na sebe. A tím nemyslíme v hospodě. Účinná relaxace vám pomůže odbourat nahromaděný stres, uvolní tělo a mysl. Můžete vyzkoušet různá dechová cvičení, ke kterým si pustíte relaxační hudbu či si zajít na masáž nebo do sauny. Vypněte, na chvíli se soustřeďte pouze sami na sebe a nepřemýšlejte nad každodenními starostmi. Relaxace je základní součástí duševní hygieny, která je stejně tak důležitá, jako ta tělesná. S klidnou a čistou myslí vám pak půjde vše od ruky.

 

Náš tip: Na psychický oddech a zklidnění je skvělá jóga. Existují různé druhy, od těch skutečně relaxačních, meditativních, přes dynamické pro ty, kdo potřebují vybít stres, až po hot jógu nebo hormonální jógu, které prospívají zdraví a prevenci civilizačních chorob.

 

3. Sůl nad zlato platí jen v pohádkách

 

Často se stravujete v restauracích během jednání či si odskočíte z práce pro něco rychlého do fastfoodu? Myslete na příjem soli. Pokud si dáte jídlo v restauraci, netušíte, kolik soli do něj kuchař přidal a nemáte tak přehled, kolik jí denně zkonzumujete. Se zvyšujícím se příjmem soli se zvyšuje krevní objem, tím dochází k otokům a také ke zvýšení krevního tlaku. Proto je sůl uváděna jako častá příčina hypertenze. To samé platí i u vysokého příjmu tuků. Ateroskleróza se vyvíjí na základě hladiny tuků v krvi – tedy čím menší je, tím menší je i riziko jejího vzniku. Přidejte do svého jídelníčku více rostlinných olejů a omezte živočišné.

 

Sůl
(Foto: Getty Images)

 

Náš tip: Nevyznáte se v tom, jaký typ oleje je v kuchyni nejlepší? „Při vaření používat kvalitní rostlinné oleje, které jsou za běžných podmínek tekuté. Tedy například řepkový či olivový. Naopak se vyhýbejte těm tuhým, jako je kokosový tuk. Na studenou kuchyni upřednostňujte naopak roztíratelné rostlinné tuky,“ radí nutriční terapeutka Věra Boháčová.


4. Udržte tlak pod kontrolou

 

Chcete-li se udržovat zdraví a v kondici, kromě výše zmíněných pravidel se také zaměřte na prevenci. Samozřejmostí by měla být pravidelná návštěva lékaře v rámci preventivních prohlídek spojená s měřením krevního tlaku, dostatek pohybu, omezené pití alkoholu a vyhýbání se cigaretám. Abyste měli svůj krevní tlak vždy pod kontrolou, zaměřte se také na domácí kontrolu krevního tlaku pomocí tlakoměru s manžetou (např. Omron). Pomůže vám udržovat si přehled o výši vašeho tlaku, domácí měření je navíc přesnější v případě, že trpíte tzv. syndromem bílého pláště, návštěva v ordinaci lékaře vás stresuje, a může zklreslit hodnoty, které váš praktik naměří.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Mozková mrtvice se týká i vás! 5 varovných příznaků a možnosti prevence
Podezření na infarkt? Nečekejte a volejte záchranku
Práce v hluku zvyšuje riziko nemocí srdce


5. Naládujte se endorfiny při pohybu

 

Pohyb je jedním ze základních předpokladů zdravého životního stylu. Sportování pozitivně ovlivňuje nejen všechny tělesné funkce, ale také psychiku a paměť. Během sportu uvolní vaše tělo endorfiny, které vám zvednou náladu, pomohou snížit stres a napětí. Podle výzkumů je sport skvělým lékem na imunitu a chronická onemocnění. Lidé, kteří sportují, mají nižší riziko výskytu mozkové mrtvice či srdečních záchvatů. Najděte si čas pro sebe a vyrazte si alespoň 3 x týdně zasportovat.

 

Nebojte se ani na podzim pohybu venku. Když se dobře obléknete, aby vás neofouklo, zlepšíte nejen kondici, ale i obranyschopnost těla. I na podzim se můžete věnovat běhu, nordic walking chůzi, je-li sucho, vyrazte klidně na kolečkové brusle nebo na kolo. Zkusit můžete také velké terénní koloběžky (např. tuzemské značky Kostka). „Koloběžka je totiž z hlediska trénování pohybového aparátu neuvěřitelně komplexní. Hodí se doslova pro každou věkovou skupinu, přičemž velkou výhodou jak pro děti, tak hlavně pro starší generaci je, že jste jen kousek nad zemí,“ vysvětluje Mgr. Lenka Fasnerová, fyzioterapeutka z olomouckého Centra prohybu.

 

Dosáhnout zdravého životního stylu lze mnoha způsoby a záleží na vás, která kombinace vám bude vyhovovat nejlépe. Důležité je, abyste se cítili v pohodě a optimisticky naladěni.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře