Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Jaké chyby děláte během konzumace jogurtu, fazolí, jahod nebo chřestu a proč vám to nesvědčí?

Které potraviny jste doteď jedly špatně? Proč se sushi nejí hůlkami a proč neloupat kiwi

sushi
zdroj: Getty Images sushi
aktualizováno 13.10.2019, 00:00 | 13.10.2019, 00:00 | doma.cz

Jaké chyby děláte během konzumace jogurtu, fazolí, jahod nebo chřestu a proč vám to nesvědčí?

Víc než kdykoliv jindy lidem záleží na kvalitě jídla. Mají tak tendenci podceňovat nebo dokonce ignorovat fakt, že některé pokrmy jedí nesprávným způsobem. Nejde jen o etiku, ale také o to, že kvůli tomu jídlo někdy přichází o důležité živiny. Nad jakými chybami byste se měly zamyslet?


1. Nedrtíte lněné semínko


Tato potravina obsahuje vlákninu, omega-3 mastné kyseliny a mnoho dalších cenných látek pro tělo. Pokud ale jíte lněná semínka vcelku, tak je váš organismus nedokáže strávit. Proto byste je měly nejdřív rozdrtit, abyste o jejich prospěšné vlastnosti nepřišly.


2. Chřest ohříváte v mikrovlnné troubě


I když máte na vaření málo času, chřest byste nikdy neměly dát do mikrovlnky. V ní se totiž sníží obsah vitamínu C, který se v této potravině jinak nachází. Pro zachování cenných živin a jejich rozpuštění ve vodě je ideální vařit chřestové stonky v hrnci, aby se pořádně napařily. Také je můžete usmažit, budou pak křehké a křupavé.


3. Loupete kiwi


Že vás nikdy nenapadlo jíst kiwi neoloupané? Přitom slupka od kiwi obsahuje vysoké množství vlákniny, vitamínu E a folátů, čili sloučenin potřebné kyseliny listové. Když spotřebujete celé kiwi včetně kůže, dostanete do těla mnohem větší množství živin, než když sníte pouze dužinu. Spoustě lidí právě živiny nacházející se ve slupce kiwi chybí, přitom sníst kiwi i s ní je snadným způsobem, jak jejich příjem zvýšit. Nezapomeňte ale kiwi pořádně umýt, pokud se rozhodnete slupku konzumovat.

 

kiwi
(Foto: Getty Images)


Slupku se doporučuje jíst i u okurky, pokud znáte její původ a nesníte ji tak spolu s bakteriemi a pesticidy.


4. Rajčata jíte syrová


Rajčata je potřeba jíst, aby člověk získal živiny jako je třeba antioxidační lykopen, který patří mezi provitamíny vitamínu A. Ten mimo jiné snižuje hladinu cholesterolu a riziko vzniku srdečních chorob a nádorů. Množství těchto živin se přitom zvyšuje, když rajče zahřejete přibližně na 90 stupňů Celsia.


5. Dáváte si do černého čaje mléko


Černý čaj je jedním z nejkonzumovanějších nápojů. Obsahuje mnoho antioxidantů. Na ty sice mléko, které si do čaje někdo přidává, vliv nemá. Zato však mléko zmenšuje dobrý vliv tohoto čaje na srdce, mléčné proteiny totiž znesnadňují vstřebávání čajových živin.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Sedm nejlepších podzimních večeří, po kterých nepřiberete
Závislost na jídle: 7 důvodů, přoč myslíte stále na jídlo
8 jídel, která mohou být horší než cigarety. A o fast foody nejde!


6. Krájíte jahody


Jahody jsou bohaté na vlákninu, antioxidanty a vitamín C, podobně jako většina červených plodů. Lidské tělo tyto živiny potřebuje, proto byste neměly nikdy skladovat nakrájené jahody. Kvůli krájení se totiž stanou citlivými na světlo a kyslík, přičemž velmi rychle začnou své živiny ztrácet.


7. Vaříte brokolici


Brokolice je jednou z potravin, které byste měly jíst syrové nebo maximálně dušené. Když je budete vařit nebo smažit, ztratí vitamín C, chlorofyl, antioxidanty a protirakovinné sloučeniny, které jsou pro vás nezbytné.


8. Nenamáčíte fazole přes noc


Sušené fazole obsahuj antioxidační sloučeniny zvané fytáty. Ty se vážou na vitamíny a minerály a tělo je pak nedokáže vstřebávat. Když necháte fazole přes noc namočené ve vodě, tak se nadbytečných látek zbaví.


9. Oloupaný a nakrájený česnek nenecháte odležet


Česnek obsahuje protinádorový enzym alicin, jehož efektivita se na vzduchu zvyšuje. Proto byste měly nechat česnek po jeho nakrájení samotným použitím alespoň deset minut odpočívat. Jeho výhody pro organismus se tím mnohem zvětší.

 

česnek
(Foto: Getty Images)


10. Vyléváte syrovátku z jogurtu do dřezu


Znáte vodu na povrchu jogurtu, která někdy může být nažloutlá? Jde o syrovátku, ve které se nachází bílkoviny a vitamín B12. Proto je velká škoda ji jen tak vyhodit. Příště ji zkuste do jogurtu raději zamíchat.


11. Jíte sushi hůlkami


Většina lidí používá ke konzumaci sushi hůlky, správně byste ale měly použít své prsty. Hůlky se obvykle používají k jedení klasického sushi, ale ne pro konzumaci rolek. Také byste měly ponořit sushi do sójové omáčky minimálně a vůbec by s ní neměla přijít do styku rýže, ale pouze "rybí strana" sushi. I při používání zázvoru a wasabi lidé dělají chyby. Zázvor by se měl jíst samotný, slouží k očištění patra. A co se týče wasabi, měly byste ho vložit malé množství přímo na jídlo, ale nemíchat ho se sójovou omáčkou.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře