Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

V teplých letních měsících holdujete ovoci a zeleninovým salátům více než v zimě. Co k nim pít, abyste si nekoledovali o zažívací potíže?

Třešně byste nezapili, ale co jiné ovoce?

Třešně
zdroj: Getty Images Třešně
aktualizováno 16.05.2019, 00:00 | 16.05.2019, 00:00 | doma.cz

V teplých letních měsících holdujete ovoci a zeleninovým salátům více než v zimě. Co k nim pít, abyste si nekoledovali o zažívací potíže?

S delšími prosluněnými a teplejšími dny odkládáme teplé kabáty, zcela přirozeně také přestáváme jíst hutná jídla a dáváme přednost lehkým pokrmům, máme větší chuť na ovoce a zeleninu. To je ta pravá chvíle, kdy začít s úpravou životosprávy. Všechno půjde mnohem lépe, když spolu s jídelníčkem ozdravíme i pitný režim.


Potřebuje ovoce zapíjet?

 

„Naprostá většina ovoce a zeleniny je tvořena převážně vodou, v průměru kolem 90 %. Díky konzumaci ovoce a zeleniny je bohatý na vodu i náš jídelníček. To však nic nemění
na důležitosti pitného režimu,“ vysvětluje nutriční terapeutka Věra Boháčová, DiS., spolupracovnice AquaLife Institutu. Po šťavnatějším, na vodu bohatším ovoci tak zpravidla okamžitá potřeba žízně nepřichází.

 

Které ovoce si s vodou vůbec nerozumí, jsou právě třešně a jakékoli další peckovité plody. Ty jsou totiž náhlejší ke kvašení v žaludku, a když je podlijete větším množstvím vody, proces ještě více podpoříte. Hrst třešní problém nezpůsobí, když se ale nacpete ovocem pořádně, raději s pitím počkejte. A pro příště zkuste být uměřenější: velké množství ovoce znamená zbytečné cukry a kalorie.

 

Ovoce si nerozumí s mlékem

 

Ještě více riskujete, když byste takové ovoce zapili sklenicí mléka. Třešně mají trochu projímavý efekt, rovněž mléko působí na řadu lidí projímavě. A když si je dáte dohromady, tento efekt se zesílí. Dávejte si pozor, pokud máte trávení háklivé, nebo pokud v létě zatěžujete žaludek častým grilováním, smetanovými zmrzlinami a jinými letními lákadly.

 

Pitný režim
(Foto: Getty Images)


Na hlad platí zelenina a voda

 

Ovoce i zelenina obsahují také vlákninu, zejména rozpustnou. „Ta je pro naše zdraví velmi podstatná – působí jako prebiotikum, tedy živná půda pro tělo prospěšné mikroorganizmy, které se nacházejí v tlustém střevě a které mají velký význam pro naši imunitu. Vláknina také pomáhá snižovat hladinu krevního cukru i cholesterolu,“ vysvětluje odbornice.

 

Vláknina na sebe váže vodu, v trávicím ústrojí bobtná a zvětšuje až čtyřicetkrát svůj objem, žaludek se rychleji zaplní a vysílá signál, že už je zasycený. To znamená, že pocit sytosti přichází po relativně menší porci jídla, respektive po snědení menšího množství energie, pokud je součástí jídel ovoce a zelenina. Vyšší podíl vlákniny ovšem znamená také větší potřebu tekutin.

 

„U běžných druhů ovoce a zeleniny (např. jablka, jahody, hrušky, mrkev, papriky, květák) pokryje voda v nich obsažená tak akorát potřebu současně přítomné vlákniny. U některých druhů, kde je vlákniny více (např. lilek, kedlubna), už je potřeba tekutiny přidávat. Pokud jsou součástí jídelníčku i luštěniny a celozrnné varianty potravin, potřeba tekutin se také zvyšuje. Doplňování dostatečného množství tekutin v rámci pitného režimu je pro naše zdraví naprosto zásadní a s vyšším podílem vlákniny ve stravě se potřeba tekutin ještě navyšuje,“ vysvětluje nutriční terapeutka Boháčová.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Vlákninu i vitamíny psi potřebuji, některé ovoce je ale může zabít
Nepodceňujte průjem, může signalizovat závažnější onemocnění
Alergie na ovoce? Víme, které druhy nás nejvíc ohrožují!

 

Tělo si vodu žádá

 

Tekutiny potřebuje každá buňka v těle, všechny systémy, díky tekutinám funguje termoregulace, tělo se zbavuje odpadních látek, krev a veškeré tělesné tekutiny jsou v základu voda. Mozek je velmi citlivý na nedostatek tekutin, svaly je potřebují pro správný výkon. Bez tekutin to prostě nejde. Proto stejně jako jídelníček si ozdravení zaslouží i pitný režim.

 

„Základem pitného režimu by měla být čistá voda, minerálky a čaje. Minerální vody dobře poslouží i v rámci pravidelné pohybové aktivity, která v tomto období také přichází více ke slovu. Při sportu se více potíme, tělo ztrácí nejen tekutiny, ale i minerální látky. Minerálky tak mohou skvěle doplnit obojí,“ radí odbornice.

 

„Pro každodenní pití u lidí jsou vhodné slabě a středně mineralizované vody. Silně mineralizované vody (obsah rozpuštěných pevných látek 1500–5000 mg/l) jsou vhodné při velké zátěži v letním období nebo při sportu, kdy je třeba rychle tělu doplnit nejen hydrataci, ale i minerální látky,“ rozlišuje mineralizaci balneotechnik Ing. Jana Ježková, předsedkyně Svazu minerálních vod.

 

Do zdravé životosprávy se nehodí výrazně slazené nápoje. Zejména limonády jsou velmi významným zdrojem cukru a tedy i energie. Energie naprosto zbytečné, kterou je třeba kompenzovat pohybovou aktivitou, jinak bude v těle přebývat a organizmus ji ve formě tuku uloží do tukových zásob, což povede k tloustnutí. Také alkohol je hodně energetický, byť v tabulce výživových hodnot jsou u některých druhů (čistých destilátů) nulové hodnoty bílkovin, tuků i sacharidů. Energetická hodnota je u nich reprezentována pouze alkoholem,
a to v množství nikterak zanedbatelném (přibližně 195 kJ ve 2 cl). Do zdravého životního stylu tyto nápoje v rámci pravidelné konzumace zkrátka nepatří.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

JanaJanska 00:07 17.05.2019
Nemám problémy zapít ovoce včetně třešní čímkoli včetně vody a mléka. Myslím, že je to tím, že si nekazím žaludek nevhodnou stravou např. slané brambůrky, cola, a jiné hlouposti takže moje mikroflora je silná...