Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Víte, že poloha, ve které spíte, ovlivňuje zdraví vašich orgánů, ale i psychickou pohodu. Souvisí s vašimi zdravotními neduhy více, než si vůbec dokážete představit.

Uzdravte se ve spánku! Která poloha svědčí žaludku a zažene vrásky či migrény?

Poloha ve spánku - 5
zdroj: Getty Images Poloha ve spánku - 5
aktualizováno 15.04.2019, 00:01 | 15.04.2019, 00:01 | doma.cz

Víte, že poloha, ve které spíte, ovlivňuje zdraví vašich orgánů, ale i psychickou pohodu. Souvisí s vašimi zdravotními neduhy více, než si vůbec dokážete představit.

Třetinu každého dne strávíme spánkem, proto není radno podceňovat jeho kvalitu. Kromě vyvětrané místnosti, kvalitní matrace, pohodlného polštáře a tak akorát hřejivé přikrývky se zaměřte i na to, v jaké pozici spíte.


Pozice vojáka


Usínáte na zádech, tělo volně natažené, nohy v rovině, ruce podél těla? Toto je pro tělo nejpřirozenější poloha, ve které se dokáže tělo krásně uvolnit. Hodně připomíná jógovou pozici Savasana, obě mají na tělo řadu pozitivní benefitů.

 

Poloha ve spánku - 4
(Foto: Getty Images)

 

Zdravotní benefity:
 

V této poloze v kombinaci s kvalitní matrací dochází k maximálnímu uvolnění páteře, krku, ramen, kyčlí i kolen.
 

Uvolnit by se měla nejlépe i mysl, klesá vnímavost k vnějším podnětům, v této pozici nejlépe vyzrajete na potíže s nespavostí.
 

Tělo se nijak nekroutí, nenarušuje se stabilizační systém, nepřetěžuje jedna strana. To přispívá k funkčnímu a správnému držení těla.
 

Nikde nedochází k pnutí kůže, což zejména ženy ocení: nepovolují prsa, nedělají se vrásky v dekoltu ani na obličeji.
 

Ulevuje při trávicích obtížích a pálení žáhy, snižuje se reflux žaludečních kyselin.
 

Poloha pomáhá předcházet bolestem hlavy a migrénám během dne.

 

Nevýhody:


Těhotným ženám, zejména ve třetím trimestru, se spaní na zádech nedoporučuje kvůli možným zdravotním rizikům pro plod.

 

V této pozici by mohlo dojít k utlačení velké duté žíly, což těhotným ženám může způsobit dušnost a nevolnost.
 

Trpíte-li bolestí bederní páteře, nemusí být pro vás tato pozice pohodlná. Pomoci může podložení nohou polštářem v oblasti kolen.
 

Uvolněním jazyka se mohou zhoršovat potíže s chrápáním, zejména u lidí trpících spánkovou apnoe. Předcházet tou lze spaním na tenčím polštáři nebo úplně bez polštáře.

 

Poloha hvězdice


Poloha na zádech, ovšem s rukama i nohama rozhozenými od těla.

 

Poloha ve spánku - 6
(Foto: Getty Images)


Zdravotní benefity:


V této poloze v kombinaci s kvalitní matrací dochází k maximálnímu uvolnění páteře a krku.
 

Snižuje riziko bolesti hlavy a předchází migrénám.
Ideální poloha pro hluboký spánek.
 

Ulevuje při trávicích obtížích a pálení žáhy, snižuje se reflux žaludečních kyselin.
 

Nikde nedochází k pnutí kůže, což zejména ženy ocení: nepovolují prsa, nedělají se vrásky v dekoltu ani na obličeji.

 

Nevýhody:


Poloha je náročná na prostor, nemáte-li široké dvoulůžko, může tím trpět partner.
 

Uvolněním jazyka se mohou zhoršovat potíže s chrápáním, zejména u lidí trpících spánkovou apnoe. Předcházet tou lze spaním na tenčím polštáři nebo úplně bez polštáře.
 

Zejména pokud máte ruce zvednuté kolem hlavy, dochází k přetěžování krku, ramen i čelistních svalů. Pomůže vyměnit polštář za tenčí nebo spát zcela bez něj.


ČTĚTE TAKÉ:

Spíte v naprosté tmě? Víme, co hrozí, pokud nikoli
Spíte dost? PŘEHLED, kolik spánku potřebujete v jakém věku!
Orgasmus ve snu! Často se i ve spánku osaháváme

 

Poloha polena


V této poloze ležíte na boku s pažemi podél těla a rovně nataženýma nohama. Doporučuje se spát zejména na levém boku, kvůli uložení vnitřních orgánů.

 

Poloha ve spánku - 3
(Foto: Getty Images)


Zdravotní benefity:


V této poloze v kombinaci s kvalitní matrací se příjemně uvolní záda, poloha nejvíce kopíruje jejich přirozenou křivku.
 

Předchází bolesti zad a ztuhlosti v oblasti krku.
 

Minimalizuje chrápání.
 

Úlevná pozice pro těhotné ženy.
 

Poloha na levém boku pomáhá ledvinám lépe odvádět škodliviny z těla.


Nevýhody:


Tělo v této pozici není úplně stabilní, je třeba mít oporu v podobě většího pevného polštáře. Jinak dochází k přetěžování bederní páteře. Ulevit může i polštářek umístěný mezi koleny.
 

Máte-li ve zvyku spát pouze na jedné straně, může se vám na těle viditelně projevit jak vliv gravitace, tak neustálý tlak jen na jednu stranu těla. Dochází k výrazným vráskám v oblasti obličeje, krku a dekoltu, může dojít i k deformaci prsou.


Poloha princezny


Tato poloha na boku je o něco uvolněnější než poloha polena. Nohy jsou mírně ohnuté v kolenou, ruce jsou pokrčené, dlaně spojené pod tváří. Existuje i varianta „poloha toužení“, při které nejsou ruce složené pod tváří, ale volně natažené vpřed a spojené, jakoby v prosebném gestu.

 

Poloha ve spánku - 2
(Foto: Getty Images)


Zdravotní benefity:


Předchází bolestem zad, páteře a krku.
 

Minimalizuje chrápání.
 

Ulevuje od pálení žáhy a refluxu žaludečních kyselin, zejména spíte-li na vyšším polštáři.

 

Poloha je dostatečně pohodlná i pro dlouhý spánek, nebudíte se uprostřed noci, tolik se nevrtíte.
 

Působí blahodárně na mozek, stimuluje mozkovou činnost, čímž předchází Alzheimerově a Parkinsonově chorobě.

 

Nevýhody:


Držíte-li ruce poněkud křečovitě celou noc v jedné poloze, může dojít k přetěžování svalů a nervů v oblasti ramen. To může způsobovat bolesti a křeče.
 

Jakákoli poloha na boku způsobuje tlaky na pokožku, může způsobit vznik vrásek. Je lepší spát na nemačkavém povlečení, například saténovém.

 

Poloha plodu


Embryonální poloha je opět pozicí na boku, při které jste ale stočeni do klubíčka: nohy jsou pokrčené, kolena směřují k hrudi, záda jsou vyhrbená, brada skloněná k tělu. Toto je nejčastější poloha, zejména mezi ženami.

 

Poloha ve spánku - 7
(Foto: Getty Images)


Zdravotní benefity:


Přirozená pozice kopírující křivku páteře.
 

Eliminuje riziko chrápání, usnadňuje také dýchání, například při nahclazení nebo alergické rýmě.
 

Spíte-li na levé straně, s hlavou podloženou polštářem, eliminuje se riziko pálení žáhy a refluxu žaludečních šťáv.
 

Spíte-li na pravé straně, zmírňujete tlak na plíce a játra, mohou naplno pracovat.
 

Předchází křečím v lýtkách, pomáhá pči syndromu neklidných nohou.
 

Úlevná pozice pro těhotné ženy.
 

Prospívá i psychicky, do této pozice údajně uléháme i vlivem velkého stresu, cítíme se v ní bezpečně a dokážeme se zklidnit.

 

Nevýhody:


Extrémní stočení do klubíčka přetěžuje páteř a krk. Je třeba mít pevný polštář, který zajistí dostatečnou oporu hlavě a krku.
 

Jako ostatní bolční polohy může deofrmovat prsa a způsobovat předčasné stárnutí pokožky a vznik vrásek.

 

Anketa
V jaké poloze spíte vy?
5 hlasů
Pozice vojáka
23 hlasů
Poloha polena
9 hlasů
Poloha princezny
11 hlasů
Poloha plodu
Hlasovalo 55 lidí
 

 

Poloha volného pádu


Vypadá vaše pozice, jako byste spadli z výšky a na psoteli se rozplácli? Ležíte na břiše, nohy roztažené, ruce podél hlavy (do V nebo do pozice svícnu), hlava tváří ke straně.
 

Zdravotní benefity:


Minimalizuje riziko chrápání.
 

Napomáhá trávení.

 

Poloha ve spánku - 1
(Foto: Getty Images)

 

Nevýhody:


Díky tlaku na žaludek může být spánek nepohodlný, mělký, ráno se probouzíte vyčerpaní. Jistou úlevu může přinést měkký polštářek pod břichem.
 

Pokroucená poloha zatěžuje páteř, zejména v oblasti beder.

 

Natočená tvář přetěžuje krk a může způsobit i blokace.
 

Dochází ke vzniku vráse a deformaci prsou.
 

Je zhoršený krevní oběh, dochází k tlaku na vnitřní orgány, to může způsobovat jejich sníženou funkci.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře