Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Co pít v parných dnech, aby tělo netrpělo.

V horku voda na žízeň nestačí!

Pitný režim
zdroj: Tn.cz/ thinkstockphotos.com Pitný režim
aktualizováno 08.07.2019, 00:00 | 08.07.2019, 00:00 | doma.cz

Co pít v parných dnech, aby tělo netrpělo.

V horkých dnech se více potíme, a ztrácíme tak i více tekutin. Pokud tyto ztráty nedoplníme, tělo strádá. Stejně jako nad množstvím je ale důležité přemýšlet i nad složením tekutin. Základem letního pitného režimu by měla být čistá voda a přírodní minerální vody pro doplnění vypocených minerálních látek. Ztráty tekutin během tropických nocí je třeba tělu doplnit příjmem vyššího množství tekutin po ránu.

 

V horkých letních dnech nevnímáme díky proudění vzduchu pocit horka a můžeme se velmi rychle přehřát z nedostatku tekutin obecně – nejen při sportování, ale třeba i jen při práci
na zahradě. Tělo pak ztrácí s tekutinami také minerální látky, zejména draslík a sodík, které je zapotřebí doplnit spolu s tekutinami.

 

„K tomu se velmi dobře hodí minerálky. Slabě a středně mineralizované vody jsou vhodnou součástí každodenního pitného režimu. Pokud se ale v létě více potíme, více sportujeme apod., měly by přijít na řadu i vody silně mineralizované, které obsahují významnější množství minerálních látek, zejména zmíněného sodíku,“ doporučuje RNDr. Pavel Suchánek, nutriční specialista Fitbee. Mezi vhodné nápoje patří také ředěné přírodní, uměle nepřislazované ovocné a zeleninové šťávy a čaje.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Pít nebo nepít během jídla? Možná žijete v bludu!
České děti trpí dehydratací, naučte je pít!
Dva litry vody denně? POVĚRA! Spočítejte si, kolik potřebujete!


Ledové osvěžení? Raději teplé

 

„Podávané nápoje by neměly být příliš studené,“ vyvrací častý letní mýtus Pavel Suchánek. Příliš studené nápoje tělo ochlazují, a to pak musí vynaložit zbytečně moc energie na to, aby je opět zahřálo na svou optimální teplotu. To tělo zatěžuje a unavuje. Teplé nebo vlažné nápoje dokážou pocit žízně překvapivě zahnat mnohdy lépe než ty studené.

 

„Nemusíte se obávat, že studené nápoje škodí ledvinám. Než do nich tekutina doputuje, má již tělesnou teplotu. Ideálním nápojem jsou čaje, které představují určitou harmonickou tekutinu, avšak ty pravé původem z Asie. Zároveň by neměly být slazené,“ říká prof. MUDr. Vladimír Teplan, DrSc., odborný garant výživového programu Cambridge Weight Plan.

 

Pitný režim
(Foto: Getty Images)

 

Kávu a čaj opatrně

 

V létě liminujte alkoholické nápoje i sladké limonády. Je sice pravda, že dokážou příjemně osvěžit, ale jejich energetická hodnota je zbytečně vysoká. Ideálním pitím pro zpestření může být čerstvý ovocný džus, který z poloviny zředíte vodou. „V horkých dnech není vhodné pít bez přísunu dalších tekutin kávu a silný černý čaj,“ dodává Pavel Suchánek. Díky obsahu kofeinu totiž organismu odvodňují.


Pitný režim dodržujte, ale nepřehánějte

 

Pokud se potíme, organizmus ztrácí hlavně sodík. Ale pozor, jeho koncentrace se ředí a snižuje také nadměrným pitím čisté vody. „Když ztrácíme s vodou i minerální látky, musíme je také spolu s tekutinami tělu doplnit. Nadměrný příjem čisté vody nám v tomto případě může spíše ublížit než pomoci. V organizmu se totiž díky ztrátám minerálních látek a následnému zavodnění bez jejich přidání naruší vodní hospodářství, na jehož regulaci se účastní hladina sodíku. V extrémních případech může docházet až k jeho rozvratu s vážnými následky,“ vysvětluje nutriční terapeutka Věra Boháčová, spolupracovnice AquaLife Institutu.

 

Dalším extrémem je nárazové pití, kdy se snažíte dostat do těla co nejvíce vody. Tím přetěžujete ledviny, pro které jsou tyto nárazové vlny zátěží. Každý jednotlivec má jinou hmotnost, výšku, pohybovou aktivitu a tím pádem i individuální potřeby. Proto je nezbytné zvážit všechny tyto údaje a podle nich odhadnout správný pitný režim. Minimum se však pohybuje okolo necelých dvou litrů.

 

 

Po tropické noci se hodně napijte

 

Pít se má v průběhu celého dne, po menších dávkách, aby s nimi mohl organizmus hospodařit tak, jak potřebuje. To se týká aktivní části dne. V noci hospodaří organizmus v jiném režimu
a má nižší potřebu tekutin. Ráno tak pro doplnění tekutin stačí začít nápojem o objemu asi 0,5 litru. Vyšší množství tekutin po ránu tělo vyžaduje v případě tropických nocí, kdy se více potíme, a při spánku s otevřenými ústy nebo nízkou vlhkostí spací místnosti, protože za těchto okolností spotřebuje tekutin více.

 

Nezanedbává vás zaměstnavatel?

 

Tropická horka se podepisují i na pracovním výkonu, ať už je vykonáván ve výrobní hale, nebo v kanceláři. V zájmu každého zaměstnavatele je proto zajistit svým zaměstnancům vhodný pitný režim. V letním horku je povinností zajistit zaměstnancům kromě obyčejné vody (pramenité, kojenecké nebo pitné) navíc tzv. ochranné nápoje, které mají tělu pomoci zvládnout vedro a vyrovnávat ztráty z nadměrného pocení. Ochranným nápojem může být minerálka, iontový nebo energetický nápoj, případně ovocná či zeleninová šťáva, záleží na profesi. Dělníci v těžkém průmyslu (svářeči, skláři, soustružníci aj.) mají na ochranné nápoje nárok, pokud teplota na pracovišti dosáhne 26 °C, zatímco administrativní pracovníci v kancelářích ochranný nápoj dostanou, pokud teploměr v práci ukáže 34 °C.

 
1 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře